Klassiek & zoPeter van der Lint

Naast podcasts en livestreams moeten we de goeie ouwe radio niet vergeten

null Beeld
Beeld

In een wereld vol mooie podcasts en uitkomst biedende livestreams wordt misschien weleens vergeten dat er nog altijd een ouderwets medium is dat massa’s troost biedt: de goeie ouwe radio. Veel programmamakers daar hebben de bakens moeten verzetten, omdat heel wat concerten, die vaak live worden uitgezonden, niet doorgaan. Dus moest aardig wat van de programmering, zoals die voor het Avondconcert, NTR Opera Live of de NTR ZaterdagMatinee, worden aangepast. En daar is in veel gevallen heel creatief mee omgegaan.

Zo zoekt Hein van Eekert van Opera Live gedreven in geluidsarchieven en duikelt daar de ene na de andere vergeten opname op, waarbij de nadruk ligt op opnamen die in Nederland gemaakt zijn, en waar dus vaak Nederlandse zangers aan meedoen. Rondom de opera in kwestie – vanavond Moessorgski’s Boris Godoenov van De Nationale Opera uit 2008 – zoekt Van Eekert naar interessant materiaal dat gelinkt is aan het hoofdwerk, om daar de avond interessant mee aan te kleden. Zo zal er vanavond veel muziek klinken gebaseerd op teksten van Poesjkin, schrijver van het drama rondom de gekwelde Russische tsaar Boris.

Wereld­première van ‘Emily’

En zo hebben de programmamakers van het Avondconcert dankbaar gebruikgemaakt van de Muziekhaven in Zaandam. In dit kerkje, door het violistenechtpaar Mathieu van Bellen en Maria Milstein omgetoverd tot concert- en repetitieruimte, werd al menig kamermuziekconcert live uitgezonden en opgenomen. Vanwege de avondklok kan dat nu niet meer live, maar afgelopen woensdag werd een concert uitgezonden dat daar die middag was opgenomen. Op het programma muziek van Anthony Fiumara. Het Matangi Kwartet en mezzosopraan Marene Elgershuizen brachten er de wereld­première van Emily, een liedcyclus op gedichten van Emily Dickinson.

Ik interviewde Marene en Anthony over deze cyclus in december vorig jaar, op de dag dat ze hoorden dat het Muziekgebouw in Amsterdam zijn deuren zou sluiten vanwege de nieuwe restricties. Weg wereldpremière. Wat goed dat Radio 4 en de Muziekhaven deze wereldpremière alsnog mogelijk maakten. Fiumara schreef intrigerende, steile en stekelige muziek, die het nodige vergt van de uitvoerenden. Maar die muziek past uitstekend bij de wonderlijke teksten van Dickinson. De Matangi’s bleken ware telwonders in de obstinate ostinato’s die Fiumara voor ze had bedacht, terwijl Elgershuizen met de moed der wanhoop – in de beste betekenis van het woord – prachtig standhield in het schitterende I felt a funeral, in my brain.

Een van de allermooiste concerten die ik meemaakte

Nog zo’n baken is de NTR ZaterdagMatinee. Vanmiddag doen ze daar zowaar Janaceks opera Jenufa. Het wordt vast weer zo’n historische matinee, met de jonge Noorse stersopraan Lise Davidsen in de titelrol. Omdat dit het zestigste Matinee-seizoen is, zijn verschillende legendarische middagen opnieuw op de ­site te beluisteren. Een ervan is Händels opera ­Ariodan­te, die in 1997 gedirigeerd werd door Marc Minkowski. Een van de allermooiste concerten die ik meemaakte. Er verscheen later een officiële cd-opname van. Prachtig hoor, maar die live-opname in Amsterdam, jeetje wat is die bijzonder. Zoveel sfeer en opwinding. Anne Sofie von Otter, Ewa Podles en alle anderen werden steeds hartstochtelijker toegejuicht, tot er geen houden meer aan was. In een kort video-interview op de site met Hans Haffmans zegt Von Otter dat iedereen het altijd heeft over twee dingen in haar carrière: Der Rosenkavalier in Wenen met Carlos Kleiber en deze Amsterdamse Ariodante.

Dankzij de radio voor altijd bewaard.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden