Boekenmarkt

Na een stormachtig begin is het héél rustig geworden bij Bookaroo

Struinen in boekhandel Kramer & Van Doorn in Zeist. Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Bookaroo zou een ‘boekhandelvriendelijk’ alternatief zijn voor de webreus Bol.com. Maar de wervelwind van deze nieuwe webshop is snel weer gaan liggen. 

Ze wilden ‘een kleine revolutie’ ontketenen om de boekhandels te steunen. Een sympathiek alternatief voor de gigant Bol.com. Een webshop die nou eens géén bedreiging vormt voor de fysieke boekwinkels, maar de winkel om de hoek juist extra inkomsten bezorgt: Bookaroo.

Bij de lancering op 3 juli konden initiatiefnemers Toine Donk en Daniël van der Meer rekenen op veel publiciteit en sympathie. Hun concept klinkt veelbelovend: klanten plaatsen hun bestelling op de site, Bookaroo zet die vervolgens uit bij de dichtstbijzijnde boekhandel. Pikt die de order niet op, dan kan een andere winkel de bestelling overnemen. Gebeurt dit niet, dan verzendt het Centraal Boekhuis in Culemborg het boek alsnog. 

Boekenliefhebbers reageerden enthousiast, veel boekwinkels ­sloten zich aan. Maar na een bruisende aanloopfase volgde een plotselinge radiostilte. Geen tweets meer op het ooit zo levendige account, geen updates meer op de ­facebookpagina.

Voor één euro winst, dat is de moeite niet

Bij de boekhandels die zijn aangesloten bij Bookaroo is de stilte niet onopgemerkt gebleven. “Na de aanloopfase van Bookaroo is het een stuk rustiger geworden”, vertelt Herman Boswijk, eigenaar van boekhandel Haagse Boekerij. “De bestellingen komen zo nu en dan binnen, het zijn er nog een tot twee per maand. Eerst waren dat er wel tien per maand.” Boswijk kijkt ook niet vaak meer of er bestellingen binnenkomen via Bookaroo. “De laatste tijd worden er minder gangbare titels besteld, die hebben wij dan niet op voorraad.”

Sander Smit, eigenaar van boekhandel Premsela in Amsterdam, verstuurt nog amper boeken via Bookaroo. “In de proefperiode ging het hard en hebben we flink wat extra omzet gedraaid”, zegt Smit. “Nu is dat minder, maar ik kijk ook niet zo vaak meer naar bestellingen op de site.” Smit vindt de portokosten om een boek te kunnen versturen te hoog. “Die zijn minimaal vier euro, bij een dikker boek dat niet door de brievenbus past zit je al op zeven euro. Als je voor maar één euro winst ­bezig bent, is het de moeite niet.”

Op literatuurblogs en Twitter wordt gespeculeerd over een ‘stille dood’ van de webshop. Bookaroo geeft zelf geen reactie, maar op de website is in een bericht uit augustus te lezen dat er achter de schermen hard gewerkt wordt. “Om een serieus alternatief voor de web­reuzen te zijn, is er meer nodig dan een helpdesk en verbeteringen aan de website. Daarom gaan we de ­komende tijd aanschuiven bij partijen die Bookaroo een warm hart toedragen en mogelijk kunnen instappen’’, schrijft medeoprichter Donk.

Lees ook: 

Deze site speelt handig in op de ‘bolschaamte’

De term ‘bolschaamte’ is al gevallen: het ongemakkelijke gevoel wanneer je een boek bestelt bij Bol.com, terwijl je weet dat je op die manier de lokale boekhandel langzaam de nek omdraait. Maar het dominante Bol.com krijgt nu concurrentie van een boekwinkelvriendelijk alternatief. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden