Review

Museum van nationaal formaat

Het strak vernieuwde Museum voor Schone Kunsten in het Belgische Mons doet zijn naam alle eer aan als de argeloze bezoeker de eerste zalen betreedt. Het is even, maar heftig knipperen met de oogjes bij het zien van de fonkelend witte zalen. Hier wordt het je al snel duidelijk dat de architect Christian Menu uit Parijs (in eigen land bekend door een groot aantal museale renovaties), een tribuut aan de museale sfeer van de jaren zestig heeft willen brengen.

Het BAM (afkorting van Beaux-Arts Mons) kan de kunst niet anders tonen dan in steriele, zo anoniem mogelijke ruimtes. Museumzalen waar bovendien door de afwezigheid van daglicht een volstrekt neutrale sfeer heerst, die misschien wel dienstbaar zal zijn, maar niet echt hartveroverend werkt. Zo’n terugval in de tijd verwacht je niet snel in een land waar ze met de architectuur toch veelal een eigentijdse indruk willen maken.

Voeg daar nog een handvol kinderziektes bij, zoals een niet functionerende lift, het noodgedwongen gebruik van veel te gladde en té steile hellingbanen, een ondoorzichtig routingsysteem, de afwezigheid van de permanente opstelling van de eigen collectie en een ondermaatse museumwinkel en je moet wel tot de conclusie komen dat hier van een gemiste kans sprake is.

En dat is jammer. Want met dit centraal gelegen museum en het aanpalende complex dat vroeger het plaatselijke abattoir (dat dus ook midden in de stad zat) huisvestte, beschikt Mons nu over een museum van nationaal formaat. Alleen al de totale omvang van de presentatieruimtes waar verspreid over drie etages op 2500 vierkante meter aan kunst kan worden tentoongesteld, maakt van het BAM een museum dat de nationale, in Brussel gevestigde kunstinstellingen (Bozar, Schone Kunsten) naar de kroon kan steken. En dat met een haast minimaal ogende bouwsom van ’slechts’ 8,1 miljoen euro. Die is voor 45 procent betaald door de Belgische staat en aangevuld met 21 procent van het Waalse gewest, terwijl de stad Mons nog eens bijna 19 procent bijdroeg. Volledige nieuwbouw – ook al ziet het museum er zo uit, het bevindt zich toch op de oorspronkelijke locatie van een kunstgebouw – had beduidend meer gekost.

Ook aan de locatie van het museum zal het niet liggen. Het BAM staat vlakbij de Grand’Place, het met veel historische gebouwen volgepakte plein dat nog altijd veel intimiteit kent. Maar ook voor het BAM geldt dat de bezoekcijfers uiteindelijk de doorslag in de populariteitsslag geven. Die zijn nu eenmaal primair afhankelijk van een aantrekkelijk expositiebeleid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden