RecensieMusical

‘Murder Ballad’ is een amuserende thriller met wraak als toetje

Beeld Annemieke van der Togt

In de toegift zingt de vierkoppige cast vast zijn eigen recensie: ‘Thriller, entertainment, spanning, sensatie (...) liefde, wraak, het gebeurt zo vaak.’ En inderdaad, dat is ‘Murder Ballad’; een amuserende thriller over een bekend thema: overspel met fatale wraak als gevolg.

Deze Off-Broadway voorstelling uit 2012, van Julia Jordan (script & liedteksten) en Juliana Nash (muziek & liedteksten), bindt er in de eerste zinnen al geen doekjes om: ‘Dit is een lied met op het slotakkoord een brute moord. Je weet dat er iemand wordt vermoord,’ zingt de vertelster (Cystine Carreon). Je weet alleen nog niet wie door wie.

Erg origineel is het verhaal niet. Sara (Vajèn van den Bosch) is eerst met de ruige Tom (Jonathan Demoor) en later met de lieve, stabiele Michael (Buddy Vedder) met wie ze een dochter krijgt. Maar wanneer ze baalt van haar eenzijdige moeder-bestaan, gaat ze vreemd met Tom om met seks haar leven op te schudden. Zonder de clou te verklappen kun je begrijpen dat dat natuurlijk verkeerd afloopt. Het is jammer dat Sara een nogal passief personage is. Waarom doet ze zelf niks aan haar leven en werpt ze zich eenvoudig in de armen van Tom? Bovendien reageert Michael voorspelbaar en maakt Tom een vrij ongeloofwaardige switch tegen het einde. Daarbij is de ontknoping wat gezocht.

Onheilspellend wiegelied

Toch houdt de compleet doorgezongen voorstelling je anderhalf uur lang geboeid. Door de basale, maar effectieve regie van Florus van Rooijen, die met simpele handelingen zoals opstaan en koffie zetten veel vertelt. Door Van Rooijens goed lopende vertaling die nergens ‘vertaald’ klinkt en die humor bevat: ‘Ik hoop dat ik de boel nog red, waar zit hier de Control Z?’ zingt Sara. Of: ‘Gezellig, een setje, en geen gekut meer op een flatje.’

Ook het toneelbeeld van Marjolein Ettema houdt de aandacht vast: een metershoge elastieken streepjescode halverwege het podium, waar de personages regelmatig doorheen stappen. Inhoudelijk heeft het geen toegevoegde waarde helaas, maar het schept een mooie sfeer – en als je de code scant, kom je op de musicalsite.

Je blijft ook geboeid door de warme stemmen van de vier zangers. Maar vooral door de lekkere soundtrack die je in het verhaal trekt. Marnix Wetzer tovert uit zijn toetsen een hele rockband, die soms dreigend klinkt met spannende climaxen, en dan weer een onheilspellend wiegelied speelt – en soms vult Carreon hem mooi aan met zwoele strijken of mysterieus getokkel van haar viool.

Tournee t/m 20 december 2020, stentproducties.nl