FilmrecensieMuidhond

Muidhond is een integer relaas over de mens achter het monster

Tijmen Govaerts als Jonathan in ‘Muidhond'.

Muidhond
Regie: Patrice Toye
Met Tijmen Govaerts en Julia Brown
★★★★☆

Jonathan is een jongeman, een twintiger, die bij gebrek aan bewijs uit de gevangenis wordt ontslagen. Het is ongewis wat hij precies heeft gedaan, maar bij zijn ontslag wordt hem wel aangeraden om de therapie op te volgen. Mondjesmaat geeft de Vlaamse regisseuse Patrice Toye meer prijs over haar hoofdpersoon, een gekwelde jongeman die met zijn moeder in een flatje bij de haven woont en zichtbaar schrikt als zich een nieuw buurmeisje meldt. Jonathan wimpelt haar aanvankelijk af en schrijft in zijn werkboek ‘nooit meer’ en ‘vergeef me’. Het is duidelijk, Jonathan voelt zich aangetrokken tot Bes. Het is een verboden hartstocht voor een negenjarige.

‘Muidhond’ is een dappere film, gebaseerd op de veelgeprezen roman van forensisch psycholoog Inge Schilperoord uit 2015. In haar boek kwam Schilperoord via monologue intérieur heel dicht bij de gedachten- en gevoelswereld van een pedofiele man. In haar film bewerkstelligt Patrice Toye iets soortgelijks, door de monoloog te vervangen door beelden: je kruipt onder de huid van Jonathan, een zachtaardige jongeman die in alle eenzaamheid vecht tegen zijn geaardheid.

Geen griezel

Via zijn ogen kijk je naar de harde wereld van de volwassenen en het vrolijke, fantasievolle universum van Bes. Evenals het boek vraagt de film niet om goedkeuring, maar om begrip. Zijn we in staat om achter het monster de mens te zien? Want je zal het maar hebben, en je zult maar zo geboren zijn. Dat is de gedachte die zich opdringt. Het is ongemakkelijk, vooral als ze samen gaan zwemmen of als Bes haar bord aflikt, en je ziet dat Jonathan daar niet tegen kan.

Je ziet hem vechten tegen zijn demonen, en het helpt natuurlijk dat Tijmen Govaerts zo’n knappe, fijnbesnaarde jonge acteur is. Het is geen griezel. Ook wat dat betreft rekent Muidhond af met het cliché.

De symboliek van de grote vis die Jonathan in een te klein aquarium houdt, waardoor hij ondanks alle zorg bijna bezwijkt, ligt er misschien wat dik bovenop, maar verder is Muidhond een heel secure, integere vertelling. We zijn in een wereld waar de brug altijd open staat en waar gekmakende schaamte heerst over het eigen gevoel.