Recensie Muziek

Mozarts klarinetconcert werd gepresenteerd op een gepoetst dienblad

Klarinettist Andreas Ottensamer Beeld Hollandse Hoogte / PA Images

European Union Youth Orchestra
Mozart, Mahler
★★★★☆

Het ene jeugdorkest heeft de hielen nog niet gelicht, of het volgende dient zich alweer aan. De trits die deze maanden het Concertgebouw aandoet is aanzienlijk, de BankGiro Loterij Zomerconcerten grossieren in jong talent. Donderdag was de beurt aan het European Union Youth Orchestra. Vijf Nederlanders spelen in de zomer mee met het orkest, dat voornamelijk instrumentalisten bevat uit de 28 lidstaten van de Europese Unie.

Tijdens de tweede helft van de reis, waartoe ook de Amsterdamse stop behoorde, staat Stéphane Denève voor het jonge bloed. Solist: klarinettist Andreas Ottensamer.

Een veilige keuze, Ottensamer. De soloklarinettist van de Berliner Philharmoniker zal niet uit de bocht vliegen of een eigenwijze zijsprong maken. Keurig en vrijwel anoniem serveerde hij Mozarts Klarinetconcert op een gepoetst dienblad. Op zijn fluwelen ademtocht vloeide in de hoekdelen het ene loopje na het andere uit zijn klarinet. Waar bleef de verrassing? Het Adagio, daarin gebeurde het. Misschien kwam het door de aanwezigheid van prinses Beatrix, die luisterde vanaf het frontbalkon, dat Mozart hier vleugels kreeg. Orkest en solist zongen intiem samen, fluisterzacht en liefdevol.

Uitnodigend gebaar

Mozart deelde het programma met Mahler, diens vijfde Symfonie. Met dezelfde overtuiging waarmee het slotpizzicato van Mahlers eerste deel klonk, streek Denève af en toe zijn krullen naar achteren, klaar voor een volgende inzet. Hij dirigeerde een orkest met durf, en dat kwam ook door hemzelf. Van nature hanteert de Fransman een uitnodigend gebaar.

De meer dan honderd jongelui tussen de 16 en 26 jaar wisten van wanten, waren niet bang voor decibellen, noch voor uitgesproken solotrekjes. Op sommige momenten kreeg de klank de kwaliteit van prikkelend en intelligent kamermuzikaal samenspel, zoals in het Adagietto, contemplatief, maar niet over de top. Met gespitste oren werd er naar elkaar geluisterd. En op zijn beurt zat het publiek op de punt van de stoel. Lang leve de jeugdorkesten.

Mezzosopraan Joyce DiDonato benadert perfectie in Berlioz-liederen

De jonge musici van het National Youth Orchestra of the USA  hebben deze tournee ongetwijfeld de ervaring van hun leven hebben. Ze straalden in het Concertgebouw aanstekelijke zelfverzekerdheid uit, energie, positiviteit.