Filmrecensie ‘Motherless Brooklyn’

‘Motherless Brooklyn’ is niet na te vertellen, maar wel de moeite waard

Beeld Warner Bros

Motherless Brooklyn
Regie: Edward Norton
Met Edward Norton, Gugu Mbatha-Raw, Alec Baldwin, Willem Dafoe
★★★☆☆

Al bij het verschijnen van het boek ‘Motherless Brooklyn’ van Jonathan Lethem, in 1999, kocht acteur ­Edward Norton de rechten om het te bewerken. Het duurde jaren voordat de film van de grond kwam.

Als scenarist verplaatste Norton het verhaal over corruptie in de New Yorkse stadsplanning naar de jaren vijftig, een tijd waarin de stad zich met grote wegen en bruggen moest aanpassen aan de moderne eisen. In zijn tweede film als regisseur (na ‘Keeping the Faith’), is Norton zelf te zien als een detective met het syndroom van Gilles de la Tourette, die de moord op zijn baas onderzoekt.

Sloopkogel

Al gravend stuit hij op duistere politieke mechanismen in het beleid van een wethouder met veel te veel petten op, een Trumpiaanse man die als een sloopkogel door het leven gaat. Door te kiezen voor Alec Baldwin, die vaker de huidige president heeft neergezet, lijkt Norton zijn verhaal ook actuele relevantie te willen geven.

De thema’s van deze film noir, fraai vormgegeven met grote auto’s, gleufhoeden en beregende straten in Brooklyn, liggen Norton na aan het hart. Zijn grootvader was een ­bekende sociaal geëngageerde stadsontwikkelaar. Zelf was Norton een van de initiatiefnemers van de nu bejubelde High Line op Manhattan, een stadspark aangelegd op een oud treinspoor.

IJdelheid

Dat maakt van ‘Motherless Brooklyn’ niet noodzakelijk een toegankelijk drama: zelfs de oplettende kijker zal het verhaal achteraf niet makkelijk navertellen. En Edward Norton ontkomt niet aan de valkuil van zijn eigen ­ijdelheid. Aanvankelijk zet hij zijn personage Lionel neer als een man met nerveuze trekken en ­oncontroleerbare stopwoorden – het type intense rol waar hij met films als ‘Primal Fear’ en ‘Fight Club’ naam mee heeft gemaakt. Maar met Lionels groeiende gevoelens voor een activiste (Mbatha-Raw) neemt zijn evenwichtige charme ineens met sprongen toe.

Toch is ‘Motherless Brooklyn’ de moeite waard, juist vanwege de wat complexere thematiek en de ­acteurs: Willem Dafoe, Bruce Willis, Leslie Mann zijn te zien in kleine, maar dankbare rollen. En vanwege de duistere, jazzy soundtrack, waarin het voor de film door Thom Yorke geschreven stemmige ‘Daily Battles’ een hoogtepuntje vormt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden