Review

Mooi Sudeki is nog lang niet perfect

Een product hypen, aankondigen dat jouw bedrijf binnenkort op de markt komt met het beste, meest geavanceerde en vetste spel tot nu toe, is in de gamesindustrie tot kunst verheven. Bij iedere nieuwe titel beweren uitgevers met droge ogen: dit is Het! Hongerig gemaakt door gelikte plaatjes (screenshots) uit het spel die op internet circuleren, of flitsende reclamefilmpjes, gaan veel liefhebbers in die fabeltjes geloven. De ontwikkeling van een game duurt lang, dus leven ze soms letterlijk jaren toe naar het moment dat hun gedroomde spel in de winkel ligt.

John Hoogerwaard

Als het eindelijk zo ver is, valt het eindresultaat vaak tegen. Negen van de tien keer wordt dit veroorzaakt door tijd- of geldgebrek. De uitgever vindt dat de ontwikkeling lang genoeg heeft geduurd en wil cashen. De puntjes op de I zetten: daar is geen tijd meer voor.

Sudeki, exclusief voor de Xbox, lijkt ook slachtoffer te zijn geworden van dit scenario. Dik vier jaar heeft de ontwikkeling geduurd en Microsoft riep telkens dat dit spel de luide roep om goede roleplaying-games (rollenspellen) voor de Xbox zou beantwoorden.

Spelers die de hype zijn gaan geloven, melden zich in groten getale teleurgesteld op diverse

gamesites: ze vinden het een mislukking. Een slap einde, slechte besturing, te kort, te weinig ontwikkeling in de karakters en te voorspelbaar, zijn enkele van de vele klachten. Gek genoeg zijn kopers die er vooraf weinig van verwachtten veel milder: best een leuk spel. Geen supertopper, maar boeiend genoeg om je een uurtje of twintig bij de les te houden en grafisch gezien kunst.

Sudeki draait om de lotgevallen van Tal, Ailish, Elco en Buki. Deze vier karakters, met elk hun specifieke kwaliteiten en wapens, moeten het koninkrijk Illumina beschermen tegen een aanval van duistere krachten. Daartoe zwerven ze door het koninkrijk en een schaduwrijk, om zo drie kristallen te verzamelen. Die zijn nodig om het schild dat Illumina tegen de kwade krachten moet beschermen in werking te stellen. Op hun queeste komen ze allerlei vijandige wezens tegen die ze met wapens en speciale gaven dienen te bestrijden. Die speciale gaven worden gedurende het spel verzameld en kunnen tijdens gevechten worden ingezet. Dat alleen al is smullen, want die acties gaan gepaard met mooi visueel vuurwerk.

Toch hebben de critici ook een punt. De essentie van een roleplaying-game (RPG) is zwerven door uitgestrekte werelden en veel interactie met figuren die je tegenkomt. Ook horen in een RPG de zoektochten naar voorwerpen of bonusmateriaal centraal te staan, met soms ingewikkeld gepuzzel en eindeloos ronddolen. In Sudeki niets van dat: het verhaal is vrij lineair, de puzzels zijn kinderlijk eenvoudig en je moet meer vechten dan zoeken.

Is dat erg? Als je torenhoge verwachtingen had wel. Maar Sudeki is ondanks de missertjes een goed spel en een uitstekende introductie voor mensen die niet bekend zijn met het RPG-genre. Microsoft komt 8 oktober met een andere RPG, Fable. Deze titel wordt al jaren aangekondigd als 'revolutionair'. Ook hier zal de teleurstelling bij de gelovigen wel weer groot zijn. De perfecte game bestaat namelijk niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden