FilmrecensieThe Bad Batch

Miste ik de wapenwedloop onder zesjarigen?

The Bad Batch

Regie diverse regisseurs

Drie sterren

Is het de moeite waard om een Star Wars animatieserie te kijken die een vervolg is op een eveneens geanimeerde spin-off van de Star Wars films? Gesitueerd ergens tussen Revenge of the Sith en A New Hope? Ook als je geen flauw idee hebt wat de afgelopen twee zinnen betekenden? Voor liefhebbers van het Star Wars-universum zeker wel. De serie heeft een eigen animatiestijl en het verhaal wordt nu eens niet vanuit de rebellen verteld, zoals in een groot deel van de Star Wars-films, maar vanuit het perspectief van soldaten van het kwaadaardige Keizerrijk.

The Bad Batch heeft trouwens een Kijkwijzeradvies van 6, maar dan moet je als zesjarige wel gepokt en gemazeld zijn in vuurgevechten. In aflevering drie (elke vrijdag komt er een nieuwe aflevering bij) vindt weliswaar buiten beeld, maar toch, zelfs een standrechtelijke executie met een vlammenwerper plaats. Niet echt geschikt voor zesjarigen. Ik zou eerder 9+ aanraden, maar misschien loop ik achter op de wapenwedloop onder kleuters.

Rust

The Bad Batch vertelt het verhaal van een groep ‘soldaten’ en is een vervolg op de langlopende animatieserie Star Wars: The Clone Wars, die in 2008 begon. Wat deze serie uittilt boven de gemiddelde luidruchtige animatieseries op (bijvoorbeeld) jeugdkanaal Disney XD, is de rust die in het verhaal zit. En de bijna noir-achtige sfeer in de animatie.

In aflevering twee gaat het groepje clones op bezoek bij een oude vriend op een afgelegen planeet. Opnieuw kun je je afvragen of die opzet voor zesjarigen geschikt is, maar als je puur naar het scenario kijkt, zijn dit soort keuzes bewonderenswaardig. Alsof de schrijvers eerst een heel universum geloofwaardig willen neerzetten en dan pas naar de actie gaan. De serie besteedt meer aandacht aan psychologie en motivaties van personages dan aan vuurgevechten. Opnieuw: geen kost voor zesjarigen, maar een moedige beslissing van de makers.

Omdat de volledige serie nog niet beschikbaar is, is het natuurlijk wel de vraag hoe The Bad Batch zich ontwikkelt en of het die diepgang volhoudt.

Te zien op Disney+