null Beeld Werry Crone
Beeld Werry Crone

Klassiek & zoPeter van der Lint

Misschien getuigt het van weinig lef, maar oordopjes nodigen niet uit tot luisteren

Twee weken vakantie betekent bij terugkomst een hoop achterstallig onderhoud. Indrukken inhalen en oprakelen, die even in de week lagen in het hoofd. En juist in die weken van mijn afwezigheid leek het wel of iedereen van alles en nog wat wilde inhalen. Want, het mocht weer, en met een zucht van verlichting opende men de deuren van zalen en theaters.

Zo was daar een dag voor mijn vertrek naar het stroomgebied van de verrukkelijke IJssel een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van de bijna nieuwe chef-dirigent Lorenzo Viotti. Het zou eerst een besloten radio-opname worden, zonder publiek. En toen mochten er op die zondagmiddag toch plots tachtig hele blije mensen aanwezig zijn in het Concertgebouw. Viotti dirigeerde twee composities uit hetzelfde jaar: 1841. Het ene stuk bezingt de zomernachten, het andere de lente. Ze pasten prima op deze zonnige zondag.

Opvallende stemwissel

Anna Lucia Richter was de soliste in Les nuits d’été van Hector Berlioz. Richter heeft onder begeleiding van die fantastische zangcoach Margreet Honig voor een opvallende stemwissel gekozen. De sopraan zakte met succes af naar mezzosopraan-regionen, waar haar stem veel vrijer en minder krampachtig klinkt. Richter vond met de nodige zelfkennis en durf zichzelf, en zong met die ‘nieuwe’ stem een haast optimale interpretatie van Berlioz’ zes meesterwerkjes. Viotti en het subtiel spelende orkest begeleidden haar ragfijn en zijdezacht. Veel van die kwaliteiten bleven in de bubbelende Lente-symfonie van Schumann. Het concert werd met camera’s opgenomen en is nog tot zaterdagavond (19 juni) te bekijken op YouTube. Doen!

Hannes Minnaar had ook wat in te halen. Tien jaar lang had hij niet serieus orgel gespeeld, toen hij vorig jaar als ‘toerist’ herkend werd in de Walburgiskerk in Zutphen. Of hij niet wat wilde spelen op het befaamde Baderorgel uit 1643? Dat deed hij niet, maar in maart van dit jaar kwam er een officiële uitnodiging uit Zutphen voor een officieel orgelconcert. Vanwege de pandemie had Minnaar alle tijd om zijn voeten en handen weer Orgelfähig te maken. En omdat ik toch rond de IJssel zwierf, kocht ik een kaartje en hoorde hoe Minnaar het ambacht allerminst verleerd was. Hij speelde Bach (uiteraard) en Matter, en hij gaf een magistrale uitvoering van Weckmanns variatie-tour de force Es ist das Heil uns kommen her.

Lef en creativiteit

De uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs aan Sebastiaan Kemner werd ingehaald in de Doelen met het Residentie Orkest en dirigent Ed Spanjaard. Een inventief programma dat ik helaas moest missen. Maar ik las Sebastiaans dankwoord, waarin hij het had over ‘bruggen slaan tussen publiek en nieuwe muziek’. Muziek die ietsjes anders is dan we gewend zijn, maar die zich volgens de trombonist zeker geen ‘Chinees of Hongaars met eenentwintig naamvallen’ is. Hij riep zichzelf en anderen op om lef en creativiteit te tonen. Kunst, zei hij, is niet zomaar een lolletje.

Terug in het stroomgebied van de Amstel beloofde de Holland Festival-voorstelling Kindertotenlieder van Gisèle Vienne inderdaad geen lolletje te worden. Maar toen ik bij de ingang oordopjes kreeg uitgereikt, keek ik kennelijk zo paniekerig dat een medewerker tegen me zei: “Echt noodzakelijk, want het is soms snoeihard”. Na enige aarzeling besloot ik het niet af te wachten, want ik ben extreem claustrofobisch voor snoeihard, elektronisch geluid. En, zeg nou zelf, oordopjes nodigen niet bepaald uit tot luisteren. Misschien getuigt het van weinig lef, maar geef mij maar de akoestische decibellen van dat soms ook loeiharde orgel in Zutphen.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden