RecensieMuziek

Mischa tipt nieuwe jazz-albums: Vrouwelijk toptalent, een bezeten groove en een zwabbersax

Beeld Reuters

Clouds

Adam Baldych, Vincent Courtois, Rogier Telderman

De klassieke bezetting viool, cello en piano komt in geïmproviseerde muziek weinig voor, maar het Pools, Frans, Nederlandse trio Baldych, Courtois Telderman laat in elf stukken horen hoe magnifiek de drie instrumenten in die context samenklinken. Ingetogen, expressieve kamerjazz waarin drie aan elkaar gewaagde musici op het scherpst van de snede spelen.

Artemis
Artemis

Nieuwe Amerikaanse superband volledig bestaande uit vrouwelijk toptalent. De groep is genoemd naar de godin van de jacht maar blinkt juist uit in kalm, subtiel en uiterst elegant spel, vooral harmonisch is Artemis zeer verfijnd. Dat blijkt onder meer in de net zo verrassende als smaakvolle versie van jazztophit ‘he Sidewinder’.

Suspended (Live at Flagey)
Antoine Pierre Urbex Electric

Belgisch drumtalent Antoine Pierre nam met Miles Davis’ ‘Bitches Brew’ een van de meest bediscussieerde jazzplaten als vertrekpunt. Het resultaat is een zeer energieke plaat die tot aan de laatste maat als een bezetene grooved. Pierres jonge Belgisch-Nederlandse band overtuigt al evenzeer met sprankelend inventief spel dat Davis' rauwe rand volkomen terecht in ere houdt.

Mind The Gap Of Silence
Martin Küchen & Landæus Trio

De meester van de zwabbersax Martin Küchen vindt hier een perfect contrast voor zijn onorthodoxe, emotioneel zeer geladen spel. De spaarzame, sierlijke pianotonen van Mathias Landæus geven de saxofoon meer diepte, terwijl bas en drums benadrukken dat Küchen altijd en overal zijn eigen gang gaat. Speciale vermelding verdient Cornelia Nilsson met de stilste drumsolo ooit.