Opinie

Minder kermis en meer experiment op De Parade

De Parade, het rondreizende theaterfestival, is nog tot en met 1 juli te zien in Rotterdam. Daarna van 6 t/m 15 juli in Den Haag, van 20 t/m 29 juli in Utrecht en van 3 t/m 19 augustus in Amsterdam. Voor informatie zie www.deparade.nl.

Op weg naar het terrein van De Parade – in Rotterdam rond het Museumpark en het NAi – passeer je een tuin met lampjes waar een ’anti-Parade-feest’ wordt gegeven. Het is er uitgestorven, maar dat kan ook te maken hebben met het onzomerse weer. Wat dat betreft heeft het rondreizende theaterfestival het ook nog niet getroffen – regen en kou teisteren het terrein. Hoewel, op deze dinsdagavond breekt zowaar een zonnetje door, maar de wind is nog genadeloos koud. Dat maakt meteen uit voor de sfeer, bij zon en warmte zitten de terrassen nu eenmaal voller en komen er gewoonweg meer mensen.

Maar er zijn er genoeg om de diverse theatertenten te vullen. Een van de tradities van de Parade is dat er ’parade gemaakt’ wordt door de artiesten. Ze geven alvast een glimp van de voorstelling weg voor de tent waar ze spelen, lopen flink uitgedost rond met flyers of doen een speciale act die de aandacht trekt. En zo kun je ineens een man tegenkomen die geheel gekleed is in leren huiden, met een schildpaddenschild op zijn borst. Hij nodigt je uit voor een gratis voorstelling: „Als je het niks vindt, ga je gewoon weer weg.”

De voorstelling ’Paljas’, die Annechien Koerselmans maakte in samenwerking met Theater aan het Spui, wordt aangeprezen vanuit een gammele Fiat 500. Het autootje is helemaal volgeladen, de koffers zitten tot op het dak. Acteur Bart Klever leeft zich lekker uit als Italiaanse macho, Steyn Leeuwe naast hem roept mensen via een megafoon op toch vooral te komen kijken naar het verhaal over liefde, jaloezie en hartstocht. De regisseuse en schrijfster doet het bij de tent nog eens dunnetjes over en rept van een spektakel met muziek, zang en dans. Ze had een script geschreven van 33 pagina’s, maar dat is nu eenmaal te lang voor de Parade. Het festival gedijt vooral bij korte voorstellingen – variërend van een paar minuten tot hooguit driekwartier – en laagdrempeligheid.

’Paljas’ is het verhaal over het rondreizend theatergezelschap van Elena – gespeeld door Jacqueline Boot – en Pagliaccio (Klever). Hun hulpje Giovi (Leeuwe) doet de praktische zaken en souffleert continu. Omdat Elena ziek is, playbackt ze – waarvoor excuses – en omdat er een akkefietje was met een acteur, wordt nog een ’vrijwilliger’ gezocht voor de rol van de minnaar van Elena, Antonio. Acteur Abel Nienhuis wordt uit het publiek gepikt en speelt zijn rol met verve. ’Paljas’ gaat over de liefde en de moeilijkheid daarvan. Ruzies en geschreeuw zijn het gevolg en omdat ze Italianen spelen, doen ze dat vooral heetgebakerd en met grote gebaren. Daarnaast stappen ze voortdurend uit hun rol en geven ze commentaar op wat er zojuist gebeurde. Dat maakt ’Paljas’ rommelig en onoverzichtelijk, maar de acteurs hebben er veel plezier in.

In de tent ernaast is de voorstelling te zien van Hendrick-Jan de Stuntman. Een begrip voor Oerol- en Parade-liefhebbers. Twee Amsterdamse broers, Jos en Marc van Wees, doen stunts, maken ingewikkelde stellages en special effects, en overgieten dat alles met een saus van humor. Dat gaat meestal goed, tot juni vorig jaar. Toen viel Jos van grote hoogte naar beneden en brak meerdere botten. De schrik zat er goed in. Na een uitgebreid revalidatieproces is hij er nu weer helemaal bij en hebben de broers handig ingehaakt op het ongeluk. Hun nieuwe voorstelling heet namelijk ’Safety first’.

Ondanks dat het pas de tweede try-out was van het duo, kun je al goed zien dat ’Safety first’ vol zit met slimme, visuele en interactieve grappen. De grote stunts blijven even achterwege, de broers zoeken het eerder in de kleine, subtiele vondsten. Er wordt gecontroleerd door brandwachten die zo’n beetje alles door de vingers zien, het decor en de lampen worden vooraf uitgebreid gecheckt – ’Doet ’t!’ en er is zelfs een veiligheidsinstructiefilm voor de voorstelling, want ’eigen veiligheid staat bij ons altijd voorop’.

Dit jaar is er een verandering gekomen in de artistieke leiding van De Parade. Oprichter Terts Brinkhoff liet de programmering over aan Nicole van Vessem en Raymund van Santen. Van Vessem maakt zich hard voor het experiment op het festival en wil een beetje af van het ’kermis’-gehalte. Daarom dit jaar meer jonge theatermakers en niet alleen de geijkte Parade-namen. Dat belooft wat voor de toekomst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden