Expositie

Mina Abouzahra bekleedde een Rietveld-stoel met Marokkaanse stoffen. ‘Eindelijk mijn twee werelden verbonden’

Mina Abouzahra met de door haar beklede Rietveld-stoel.Beeld Lizzyann.com

Ontwerpster Mina Abouzahra bekleedde een ‘calvinistische’ stoel van Wim Rietveld met uitbundige, handgeweven stoffen uit Marokko.

Sober en functioneel is de stoel die Wim Rietveld in 1959 ontwierp voor meubelfabriek Gispen. In dat opzicht leek hij op zijn vader Gerrit, die schrapte wat overbodig was. Als industrieel ontwerper zocht Wim Rietveld steeds naar de juiste balans tussen functie en vorm.

Zijn vorm heeft de stoel behouden, maar hij kreeg wel een facelift van ontwerpster Mina Abouzahra (43). Zij bekleedde hem met handgeweven kleurrijk tapijt uit Marokko, vol tribale tekens. De Abouzahra-Rietveld stoel is aangekocht door het Centraal Museum in Utrecht en daar vanaf zaterdag te zien. 

Abouzahra vindt het geweldig dat haar stoel straks naast andere Rietvelds en stijliconen staat – het museum bezit een mooie collectie Dutch-designmeubelen. Daarin domineren rechte lijnen, strakke vlakken en primaire kleuren, erfenissen van De Stijl. “Het voelt goed dat daartussen ook een Marokkaanse stoel een plekje heeft gekregen.”

Haar zitmeubel ontstond intuïtief, vertelt de interieurontwerpster met een licht Twents accent; ze is geboren in Enschede. Op een dag vertelde een vriendin dat ze nog een paar verroeste Rietveld-frames in de tuin had liggen. “Ze zei: je mag ze hebben. Doordat ze zo verroest waren, moest ik er iets mee. Ik heb ze over laten spuiten. En bedacht toen: Oh ja, ik heb ook nog hele mooie stoffen, vintage, handgeweven.”

Meegekeken in Marokko

Die stoffen had Abouzahra verzameld tijdens haar reizen door Marokko: het land dat haar vader verliet voor een leven als gastarbeider in een Nederlandse melkfabriek. Ze liep een jaar lang stage bij een meubelmaker in het zuiden van het land, keek de kunst af bij leerlooiers en tapijtknopers. Haar koffers vulde ze met symboolrijke, kleurige stoffen, nog zonder te weten wat ze daar bij terugkomst in Nederland mee zou doen.

De Rietveld-stoel die het Centraal Museum aankocht.

Het begon met losse kussens. “Ik combineerde het Marokkaanse textiel met dure, wollen, Europese stoffen van het merk Qvadrat. Toen zag ik hoe de twee werelden waarin ik ben opgegroeid in die kussens bij elkaar kwamen. Hier en daar, toen en nu, handmatig en machinaal, intuïtief en tribaal: het werkte allemaal mooi samen.”

East meets West, wat spontaan begon bleek een behoefte, zelfs een drang van Abouzahra. “Ik ben altijd op zoek naar contrasten. Het frame van Rietveld is tijdloos en functioneel, calvinistisch ook. Dat past bij wat ik als kind buitenshuis zag. Terwijl het er bij ons binnenshuis heel anders uitzag. Mijn wereld was bijna gespleten.”

Wat haar extra motiveert om Nederland en Marokko in haar ontwerpen te verenigen, is de positie van haar ouders. “Zij hebben zich hier nooit echt thuis gevoeld. Mijn moeder zei altijd: ‘Gedraag je, pas op, kijk maar naar wat ze hier met de Joden hebben gedaan’. Ze heeft zich nooit veilig of gewenst gevoeld.”

Drie maanden geleden is Abouzahra’s vader gestorven. Vlak daarna kwam het Centraal Museum de aangekochte stoel bij haar ophalen. “Dat was voor mij een emotioneel moment. Hij kon hier niet aarden, maar ik kan nu iets samenbrengen. Het is alsof hij nu óók een plekje in Nederland heeft gekregen.”

Het Centraal Museum laat vaker moderne ontwerpers reageren op design-klassiekers, zoals in ‘De slaapbank die ogen opende’, over de beroemde bank van Martin Visser. Zie www.centraalmuseum.nl en minaabouzahra.com.

Lees ook:

Op de stoel raakt geen ontwerper uitgekeken

Bezoekers zijn dol op design, weten ze bij het Stedelijk Museum. Het 125-jarig bestaan vieren ze met een tentoonstelling waar een royale keuze is gemaakt uit de collectie die maar liefst 50.000 objecten telt. Eén meubelstuk springt eruit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden