RecensieNiemand anders

CABARET
Niemand anders
Micha Wertheim
Live gestreamd vanuit het Oude Luxor Theater,
Rotterdam, 10 februari 2021

★★★★

Midden in een zware lockdown een nieuw theaterconcept lanceren: je moet het maar durven. Maar als iemand zoiets aankan, is het Micha Wertheim, de cabaretier die van experimentele metavoorstellingen zijn handelsmerk heeft gemaakt. En inderdaad: aan alles merk je dat ‘Niemand anders’, een livestream mét publieksinteractie, gespeeld vanuit een lege schouwburg, het product is van een kenner van het conceptuele genre.

Wertheims grootste uitdaging lag dan ook niet zozeer in de vorm, maar in de inhoud. Direct na zijn programma ‘Ergens anders’ uit 2016, waarbij hij zelf tijdens de show afwezig was, ontstond al het idee om een voorstelling te maken zonder publiek, zo vertelt hij aan de circa 350 online-aanwezigen bij de première. De coronacrisis maakte dat idee ineens een stuk makkelijker te realiseren.

Ingewikkelder vindt Wertheim de vraag waar hij het nu over moet hebben. Het grote probleem met corona is namelijk dat iedereen hetzelfde meemaakt. Praten over corona is daarmee net zoiets als klagen over de zwaartekracht, aldus de treffende vergelijking van de cabaretier.

Toch slaagt Wertheim er in ‘Niemand anders’ opnieuw glansrijk in om zijn publiek te boeien. Mede dankzij de technische mogelijkheden van het gebruikte platform PanoptiCam weet hij een aantal typisch Wertheimiaanse slimmigheidjes in te bouwen, die stuk voor stuk te leuk zijn om weg te geven. Door regelmatig te schakelen tussen verschillende laptops en achtergronden blijft de voorstelling ook dynamisch.

Zoals altijd schuwt Wertheim de scherpe kritiek niet. Vilein wijst hij zijn theatercollega’s erop dat livestreams de situatie waarin we nu leven eigenlijk ontkennen. De essentie van theater is immers het live fysiek aanwezig zijn in één ruimte, om elkaar zo aan te steken met gelach of andere emoties. Een mooi staaltje ‘de pot verwijt de ketel’, zou je zeggen, behalve dat Wertheim de problematiek van het niet fysiek samen kunnen komen heel expliciet thematiseert en daarmee dus juist níet ontkent.

Over de hele linie is ‘Niemand anders’ echter eerder een pessimistische dan een kritische voorstelling. Wertheim vecht tegen de uitzichtloosheid van het heden en ziet de toekomst somber in. Dat zal bij veel toeschouwers herkenning oproepen, maar het zorgt er toch ook voor dat deze show iets mist van de intellectuele brille die we van Wertheim gewend zijn.

De conclusie dat niemand weet hoe het verder moet is, hoewel getuigend van een aangename bescheidenheid, ook wel enigszins een dooddoener. Het is te hopen voor Wertheim en de mensheid dat er snel betere tijden aanbreken.

Micha Wertheim speelt ‘Niemand anders’ de komende maand nog minimaal zes keer, steeds vanuit een ander leeg theater. Voor meer informatie en kaarten, zie http://www.michawertheim.nl/.