InterviewOlivia Vermeulen

Mezzosopraan Olivia Vermeulen: ‘Zangers trekken vaak aan het kortste eind’

Olivia Vermeulen. Beeld Felix Broede
Olivia Vermeulen.Beeld Felix Broede

Mezzosopraan Olivia Vermeulen kreeg voor haar originele cd ‘Dirty Minds’ een Edison Klassiek in de categorie ‘De Ontdekking’. Heeft Nederland de internationaal opererende zangeres nu eindelijk echt ontdekt?

De lobby van het hotel is leeg. Het hotel zelf trouwens ook. Mezzosopraan Olivia Vermeulen is er de enige gast. Ze laat even op zich wachten, en komt dan gehaast, verontschuldigingen uitend naar binnen lopen. De zangeres is naar buiten gerend om wat lekkers te halen. “Hou je van carrot cake?” Als ze met een zucht in de stoel neerploft blijkt het hotel zowaar ook nog twee kopjes thee te kunnen serveren.

“Excuus, maar ik moet het suikergehalte in mijn bloed nodig opkrikken”, verklaart de zangeres. “Ik kom net bij mijn zangcoach Margreet Honig vandaan, en we hebben de hele middag hard gewerkt. Dat slurpt energie. Maar ik hoop wel dat Margreet 110 wordt, want ik kan echt niet zonder haar.”

Olivia Vermeulen en haar pianist Jan Philipp Schulze wonnen een Edison voor een nogal ongebruikelijke cd met de titel ‘Dirty Minds’. Het eerste lied daarop begon met de tekst: ‘Es geht nur um Sex heute Nacht, es geht nicht um Gefühl ... ah, ah.’ Cabaretachtige liedjes wisselen elkaar af met meer traditionele liederen. De rode draad in het programma: ‘Erotiek, lust, seks, macht en geweld, prostitutie en moord, en alles aan hoogspanning op dit gebied ertussenin’, zoals Vermeulen in de toelichting schreef.

Gefeliciteerd met de Edison.

“Dank je wel. Mijn pianist Jan Philipp Schulze en ik zijn er super blij mee. Verrast ook. Ik had dit nooit verwacht. Dit is mijn debuutrecital. Ik had al wel meegedaan aan andere cd-projecten, maar dit was mijn eerste echte solo-visitekaartje. Dit soort onderscheidingen motiveert enorm. We doen het uiteraard om de muziek, maar waardering is zo belangrijk. Dit is een mega-cadeau. Een Edison is anders dan de Preis der Deutsche Schallplattenkritik die we met dit album al eerder wonnen. De belangrijkste onafhankelijke prijs in Duitsland. Heel eervol en prestigieus, maar daarbij zit alleen een mooie laudatio. Bij de Edison hoort een prachtig beeldje dat je op de schoorsteenmantel kunt zetten. Een veel tastbaarder bewijs. Overigens heeft Jan Philipp het nu mee naar huis genomen. Misschien moeten we iets van een deeltijdbezit afspreken. Het ene half jaar mag de Edison dan bij hem op de schouw, het volgende half jaar bij mij.”

Waarom kennen we je nog niet zo goed in Nederland?

“Ik heb in Duitsland gestudeerd en ben daar als het ware blijven hangen. In Nederland heb ik daardoor geen netwerk of een concertpraktijk opgebouwd. Ik heb lang in Berlijn gewoond en ben vorig jaar verhuisd naar Zürich.

“Wat opera betreft heeft Duitsland zo’n andere cultuur. Kwantitatief is het aanbod daar enorm, zeker in vergelijking met Nederland. Niet dat het dan altijd per se beter is, hoor, want alleen de echte premières zijn daar opgetuigd.

“Soms moet je zingen in de twaalfde instudering van een productie die ergens in een operahuis in het repertoire zit. De oorspronkelijke regisseur is er dan allang niet meer bij, en soms verdwijnt dan de geest uit zo’n voorstelling. Terwijl samenwerken met een regisseur en een dirigent aan iets nieuws juist zo inspirerend kan zijn. Dat ik in Nederland weinig opgetreden heb, dat is zo gelopen. Nee, dat is niet jammer, want ik heb heel veel verschillende dingen kunnen en mogen doen.”

Maar nu even niet. Heeft de crisis je hard geraakt?

“Het niet kunnen optreden heeft me enorm geraakt. Ik had me altijd geïdentificeerd met het zingen, realiseerde ik me, en nu ik dat niet meer kan, voel ik me zo’n loser. Alsof er een been geamputeerd is. En dan krijg je soms ook nog een opmerking dat je je niet moet aanstellen, dat je ‘jouw hobby’ maar even op een zijspoor moet zetten. Dat is zo denigrerend.

“In de eerste lockdown kon ik het goed aan. Het was nieuw en ineens had je veel vrije tijd. Maar nu heb ik een slecht humeur. Vooral vanwege alle onduidelijkheid. Er zijn heel veel last minute annuleringen. Je studeert en investeert in een rol en dan kan een productie één dag van tevoren worden afgezegd. Ik zou bij de Nederlandse Bachvereniging in hun jaarlijkse Matthäus-Passion zingen. Het zou weer mijn eerste grote project worden, twaalf concerten in totaal. Maar de Matthäus is te groot nu, en die is vervangen door de Johannes-Passion. En daarvoor wilde de dirigent liever een countertenor, en dus lag ik eruit. Zangers trekken vaak aan het kortste eindje, de macht van intendanten, dirigenten en casting directors is groot.”

Met zo’n Edison op zak, is het dan makkelijker om een nieuw project van de grond te krijgen?

“O zeker. Met Jan Philipp Schulze, die professor liedkunst is in Hannover, en die al tien jaar mijn vaste pianist is, waren we al begonnen met de samenstelling van een nieuw project. Na de seks in ‘Dirty Minds’ is ons thema nu ‘De dood’. Na de kleine dood, zoals men seks vaak omschrijft, de echte dood dus. Er komt muziek van Korngold op en van Mahler. Maar ik wil verder gaan, nóg gedurfder programmeren dan op de vorige cd. Het mag in elk geval geen herhaling worden. Het is nog heel prematuur, maar eigenlijk wilde ik er een lied van Billie Eilish in opnemen, bij wie zelfdoding een thema in haar leven en muziek is. Buiten de grenzen kijken, over alle genres heen. Maar het moet smaak- en zinvol blijven, het mag niet over het randje vallen.”

Hoe ziet de nog altijd onzekere toekomst eruit?

“In Zürich hebben we een grote tuin. Met mijn handen in de aarde wroeten vind ik heerlijk. Het in de tuin kunnen werken, het omspitten ervan, heeft me gered. Muziek, zingen, het is zo vluchtig. Als je met je handen werkt, heb je meteen resultaat. Heerlijk. Onze vrieskist ligt vol met pompoensoep. Allemaal uit eigen tuin.”

De Edison-winnende cd ‘Dirty Minds’ is verschenen bij Challenge Classics.

null Beeld

Lees ook:

Is Beethoven niet voor de chef?

Vorige week werd Roberta Alexander de Edison Klassiek Oeuvreprijs uitgereikt, een waardering voor haar veelzijdige en geweldige bijdragen op al die geluidsdragers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden