Klassiek & zo Peter van der Lint

#MeToo in New York: Plácido Domingo stopt, Vittorio Grigolo op non-actief

Het was groot nieuws deze week. De wereldberoemde tenor Plácido Domingo (78) trok zich, één dag voor de première, terug uit Verdi’s ‘Macbeth’ bij de Metropolitan Opera (Met) in New York. Een dag later kreeg ook de Italiaanse tenor Vittorio Grigolo (42) van de Met zijn congé. Oorzaak in beide gevallen: de vermeende grijpgrage tenorhandjes.

In augustus was Domingo – over wie al heel lang geruchten rondgingen – het zoveelste onderwerp van gesprek in de #MeToo-discussie. Pal na die eerste ­beschuldigingen verscheen de tenor in Salzburg voor optredens, waar hij bij opkomst een minutenlange ovatie kreeg. Een ondubbelzinnige steunbetuiging. Maar in Amerika werden een paar van zijn optredens direct afgelast. De Opera van Los Angeles, waar ­Domingo artistiek leider is, kondigde een intern onderzoek aan, en het New Yorkse operahuis zei toen de uitkomsten van dat onderzoek af te wachten.

Inmiddels is Domingo door ruim twintig vrouwen aangeklaagd voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar zaten ook vrouwen tussen die bij de Met in dienst zijn. Peter Gelb, directeur van de Met, sprak eerder deze week nog zijn vertrouwen uit in Domingo. Die zong nog wel in de openbare generale repetitie. Het was zijn allerlaatste optreden daar, een dag later trok hij zich terug. Met als reden dat alle gedoe rondom zijn persoon zou afleiden van het harde werk van zijn collega’s. De aanklachten ontkende hij nog steeds.

Voorlopig niet meer welkom

Vittorio Grigolo heeft nog helemaal niets ontkend, nadat hij door een koorlid van het Londense operahuis Covent Garden werd beschuldigd van handtastelijkheden. Covent Garden zette hem meteen op non-actief en kondigde een onderzoek aan. In reactie daarop kondigde de Met aan, midden in de heibel rondom Domingo, dat Grigolo daar voorlopig niet meer welkom is.

Voor Domingo, al 51 jaar lang de lieveling van de Met, is dit een afgang van jewelste. Het tekent en passant de overspannen sfeer in Amerika rondom dit soort gevallen. Europa gaat daar ­anders mee om. Toen Daniele Gatti hier vanwege #MeToo in 2018 plots kon vertrekken bij het Concertgebouworkest, stond een tournee van dirigent en orkest naar Amerika op stapel. Het is niet ondenkbaar dat de overspannen ­reacties uit Amerika toen mede een rol hebben gespeeld in het overhaast wegsturen van de Italiaanse maestro.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden