recensie

Metallica laat zien dat het nog steeds de grootste metalband ter wereld is

De metalband Metallica trad gisteravond op in de Amsterdamse Ziggo Dome. Beeld ANP

Minutenlang nadat het gitaargebulder van ‘Enter Sandman’ is weggestorven, en de zaallichten zijn aangegaan, rennen de vier leden van Metallica nog steeds rond over dat witte, ruitvormige podium middenin een zee van mensen. Ze strooien handenvol plectrums het publiek in, bedanken uitvoerig hun fans, vol oprecht enthousiasme. Waar zie je dat nog?

Metallica - World Wired Tour

Ziggo Dome 4/9, herhaling 6/9

★★★★☆

Fans betekenen alles, voor de band. Vandaar dat ruitvormige podium, om zo veel mogelijk concertgangers te bestrijken. Vandaar de gebruikte fan-art, dat meermaals op de grote vierkanten led-kubussen wordt geprojecteerd, die hoog boven het podium heen en weer dansen. 

Die toewijding is wederzijds. Tweeënhalf uur gaan de vuisten als één man de lucht in, tijdens het eerste van twee uitverkochte concerten in de Ziggo Dome. Metallica liet gisteravond zien dat het na 36 jaar nog steeds terecht de grootste metalband ter wereld is.

En dat zonder op oude roem te teren. De band, met vorig jaar een nieuw album, had makkelijk kunnen kiezen voor een greatest-hitsshow. Met misschien twee of drie nieuwe liedjes, zoals veel andere acts doen met vergelijkbare staat van dienst. 

Herwonnen vitaliteit

Maar nee - een flink deel van de set is ingeruimd voor nieuwe nummers. Van het vlammende begin met ‘Hardwired’ en ‘Atlas, Rise’, tot het, toegegeven, wat tammere ‘Halo on Fire’. Natuurlijk vormen de klassiekers de beste momenten van de avond (‘For Whom the Bell Tolls’, of het verbluffende ‘One’ direct gevolgd door ‘Master of Puppets’). Maar dat deze veteranen hun nieuwe materiaal omarmen, en belangrijker, dat het publiek dat duidelijk ook doet, tekent de herwonnen vitaliteit van de band die tien jaar terug afgeschreven leek.

Het geluid is nietsontziend hard, en strak als een klok. De toms en kick van drummer Lars Ulrich bulderen als kleine explosies door de zaal. Het is genieten van die vlijmscherpe gitaarriffs van Kirk Hammett , zoals ‘Seek and Destroy’ of dat loeizware gebulder van ‘Sad But True’. 

De zang van Hetfield verzuipt aanvankelijk nogal in het gedreun, maar het geluid herstelt zich gedurende de avond. Ulrich springt bij elke mogelijkheid van achter z’n drumstel vandaan, het publiek opzwepend. Hammett is de vriendelijk grijnzende gitaarvirtuoos, Hetfield de stoer achteroverleunende aanvoerder en bassist Robert Trujillo het intimiderende maar prettig gestoorde podiumbeest.

Metallica met James Hetfield (zang en gitaar), Lars Ulrich (drums), Kirk Hammett (gitaar), Robert Trujillo (bas), gisteravond in de Ziggo Dome. Beeld ANP

Dizzy

Even houdt de zaal de adem in, wanneer Hetfield tijdens ‘Now That We’re Dead’ in een podiumgat duikelt, waar net een luik is geopend. Niks aan de hand, alleen een gekrenkt ego, verzekert hij het publiek. Die luiken waren om enorme drumblokken te voorschijn te toveren, waar de band een soort drumsolo met z’n vieren op doet. 

Een overbodig intermezzo, net als het vreemd amateuristische gitaarduet van Hammett en Trujillo even later (LeFreak?), maar er moet toch érgens gas terug worden genomen. Er is vuurwerk, aan het eind, maar leuker is die gimmick van tientallen mini-drones tijdens ‘Moth into Flame’, als rondfladderende, juist, motjes.

Na zijn struikelpartij lijkt Hetfield even wat dizzy, het duurt een nummer of twee voor de concentratie weer terug is. Maar hij herpakt zich, ruim voor de zinderende finale. Met dat standbeen gekromd op Ulrichs kickdrum: dit is de reden waarom kinderen op gitaarles willen. Dat de band na al die jaren nog steeds zo’n uitstraling heeft, verdient een loeiharde oerschreeuw als beloning.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden