Filmrecensie Night Hunter

Met ‘Night Hunter’ val je van de ene teleurstelling in de andere

Night Hunter
Regie: David Raymond
Met Henry Cavill, Ben Kingsley en Brendan Fletcher
★☆☆☆☆

'Night Hunter' is een thriller die lukraak uit andere thrillers pikt, en niet veel moeite doet om dat te verbergen. Zo is er de politierechercheur met privéproblemen die doodvermoeid achter een ontvoerder/verkrachter/moordenaar aan gaat. Superman-acteur Henry Cavill speelt hem met zo'n slordige weekendbaard die elke gezichtsuitdrukking camoufleert. Op zijn speurtocht kruist de diender het pad van een fanatieke oud-rechter die zo teleurgesteld is geraakt in het rechtssysteem, dat hij het heft in eigen hand heeft genomen. Met hulp van een jongedame lokt hij mannen in de val. Nog voordat de mannen een zedendelict hebben begaan, slaat hij ze bewusteloos, om ze vervolgens te castreren.

Slaapverwekkende intensiteit

Ben Kingsley speelt de doorgedraaide oud-rechter met de slaapverwekkende intensiteit die hij voor al zijn schurkenrollen aanwendt. En zo val je met Night Hunter van de ene teleurstelling in de andere. Een actueel thema als seksueel misbruik krijgt een nare B-film-behandeling, waarin het niet zo zeer om de ontvoerde en verkrachte meisjes gaat, maar om de maniak die in de kraag wordt gegrepen en aan een belachelijk politieverhoor wordt onderworpen.

Alles rammelt aan de film, en het is een raadsel hoe de Engelse debutant David Raymond de productie überhaupt van de grond kreeg. Zelf noemt de regisseur het 'a fun thrill ride', een vermakelijke, spannende rit. Ook bezigt hij de genreaanduiding popcornthriller. Dat is dan wel weer leuk gevonden, een film waarbij je - als aanbeveling - gedachteloos kunt snacken.