RecensieWende

Met intense songs vol poëtische teksten zingt Wende het leven

De Wildernis – Wende
★★★★★

Bianca Bartels

Fluisterende angsten, schreeuwen om liefde en de snijdende pijn van het leven vlogen tijdens de première door het bomvolle Carré. Nummer na nummer klapte en joelde het publiek enthousiast. Terecht. Wende zingt de aangrijpende songs uit haar show De Wildernis niet, ze is de muziek, ze is de woorden, het verhaal en daarmee de verpersoonlijking van het leven met alle bijkomende worstelingen. Dat is kunst. Recht het hart in.

Wende gaat de confrontaties die het leven rondstrooit niet uit de weg. Sterker: ze zoekt ze op. Niet alleen op het podium, maar juist ook daarbuiten. Daarom ging ze in 2019, de zomer nadat ze veertig was geworden, een ‘vision quest’ aan. Drie dagen en drie nachten trok ze zich terug op een berg in Frankrijk: de wildernis in met alleen een hangmat, water, een pen en papier.

Tussen de bijna twintig nummers door, vertelt ze over haar ervaringen en in de songs zelf ervaar je haar inzichten. Op de berg viel de ruis weg, ze keek taboes in de ogen en zag dat ze moest ‘vliegen om te weten hoe het is om te verliezen’. In een nummer over angst geeft ze met prachtige poëzie een krachtige, hoopvolle draai aan die emotie: ‘Maak van het bang zijn een geluid. Tot dat het touw wordt, sterk als huid. Om een brug van moed te knopen. Voor een ander om te lopen’. Een lied over de dood verraadt de diepe wil om intens te leven.

Wende Beeld Raymond van Olphen
WendeBeeld Raymond van Olphen

Snerpende tonen, hemelse koren en rauwe uithalen

Haar eigen intense teksten vulde Wende naadloos aan met die van andere schrijvers onder wie Dimitri Verhulst, Froukje en Marieke Lucas Rijneveld. De muziek schreef ze soms samen met S10, Sim Fane, Ludowic of Yan. Op het podium toveren Nils Davidse en Nicky Hustinx met toetsen, slagwerk en elektronica indrukwekkende geluiden tevoorschijn. Het zeskoppige koor NKK NXT, pas afgestudeerde klassieke zangers, maken de afwisselende klanken compleet. Er klinken snerpende tonen, hemelse koren, alarmerende doordenderende drumslagen, rauwe uithalen en ook troostende melodieën. Net als in eerdere voorstellingen vermengt Wende genres. De Wildernis is een intense mix van pop, rock en theaterlied waarbij ze springt, danst, headbangt, kronkelt en zingt vanuit haar diepste zijn.

Felle divergerende stralen spuiten wit en blauw licht over het podium en de zaal in. Door de scherpte van de stralen voel je juist de enorme duisternis eromheen. Net als Wende laten ze ons voelen hoe er licht, hoop en leven straalt in een overwegend duistere wereld.

Te zien t/m 25 november, wende.nu