Met en over T-shirts

En áls er al geen T-shirt bij zit, is het wel een dvd, in de week van het filmfestival van Cannes.

‘Le cinéma passe par les corps des acteurs’, schrijft Geneviève Welcomme. Het is een mooi, klein zinnetje waarmee de hoofdredacteur van het Franse tijdschrift Muze het jaarlijks terugkerende rode-loperceremonieel tijdens het Filmfestival van Cannes samenvat. De cinema trekt voorbij via de lichamen van de acteurs. In vertaling klinkt het al iets minder poëtisch.

Elk tijdschrift dat een beetje serieus genomen wil worden, besteedt in de week van Cannes aandacht aan de ’cinema’, wat in de meeste gevallen gewoon ’films en filmsterren’ betekent. Het tijdschrift Muze – gewijd aan Culture/Allure/Littérature – heeft Penélope Cruz op de cover gezet, vampig, met een sensueel openvallende mond en lange, verwarde haren die een beetje voor de ogen vallen. De Spaanse actrice die in Pedro Almodóvars competitiefilm ’Volver’ een Anna Magnani-achtige moeder speelt, zegt in het cover-interview dat het om een van de beste rollen gaat die ooit voor een vrouw zijn geschreven. Voilà, dat is nog eens promotie. Verder een spervuur van korte vragen en korte antwoorden. Vraag: ’Hoe zou je willen sterven?’ Antwoord: ’In een grote, witte kamer, verlicht door de zon, in het bijzijn van mijn familie, terwijl er op de achtergrond een mooi lied klinkt.’ Verder leren we dat ze van de kleur ’vanille’ houdt en dat ze de dalai lama onder onder haar helden telt. Even verderop in het blad wordt een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Jean-Luc Godard in het Centre Pompidou in Parijs (te zien t/m 14 augustus) aangegrepen om de sixties-mode van zijn steractrices onder de aandacht te brengen: het blauw-wit gestreepte T-shirt van Brigitte Bardot, het rode baretje van Anna Karina, het rokje met gekleurde balletjes van Marina Vlady en het kort geknipte koppie van Jean Seberg.

De Franse editie van Cosmopolitan (278 pagina’s voor 2 euro) laat er geen misverstand over bestaan: ’Penélope Cruz, Latina Lover’. En zelfs het serieuze Franse filmblad Positif pakt uit met covergirl Penélope, en een interview met Almodóvar door hoofdredacteur Michel Ciment, die altijd goed is in sleutelvragen. Hoe Almodóvar via de komedie altijd weer het hart weet te raken? Almodovar: ,,Het is waar, ik ben er erg op gespitst om tussen de tranen door, eventjes, misschien voor een seconde, een lach tevoorschijn te toveren. Het heeft allemaal te maken met tempo-opbouw, én met het subtiele spel van mijn actrices.”

Gelukkig, het oudste Franse filmblad Cahiers du Cinéma dat sinds een aantal jaren samenwerkt met het Franse dagblad Le Monde, laat Penélope en Pedro even rusten. Op de cover staat de Amerikaanse actrice Kirsten Dunst, zittend in een gouden koetsje en verkleed als Marie-Antoinette. Een camera die in de hoek van de foto is opgesteld, verbreekt de illusie. Ook hier is het hoofdredacteur Jean-Michel Frodon die in een interview met Sofia Coppola tot de kern komt. Het valt Frodon op dat er geen enkel algemeen idee aan de film ten grondslag ligt, en dat Coppola zich puur en alleen richt op het domein van de emoties. Coppola: ,,Alle personages in Marie-Antoinette leven volstrekt buiten de realiteit, ze hebben geen idee wat er buiten hun eigen kleine universum gaande is. Daarom is er ook geen plaats voor politieke ideeen.”

Cahiers du Cinéma kan voor 5,90 euro worden aangeschaft, inclusief zwart T-shirt. De Franse editie van Première (Le Premier Magazine Cinéma A 30 Ans), dat regisseuse en hoofdrolspeelster van ’Marie-Antoinette’ samen op de cover zette, met dezelfde ’ik hou je een beetje voor de gek-glimlach’, gaat voor 2 euro over de toonbank, ook met T-shirt. Een Frans tijdschrift komt in de week van Cannes zelden alleen. Als er geen T-shirt bij wordt geleverd, is het een dvd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden