Recensie

Met ‘Die tote Stadt’ zet de Reisopera alle sluizen majestueus open

Beeld Nederlandse Reisopera

OPERA 
Nederlandse Reisopera
Die tote Stadt
★★★★★

Opera, zoals je wilt dat opera altijd zou zijn: meeslepend, ontroerend, spannend, opwindend, bloedmooi. Met een geweldig geslaagde enscenering van Erich Korngolds ‘Die tote Stadt’ riep de Nederlandse Reisopera alle zintuigen wakker, zorgde er voor dat het hart sneller ging kloppen en soms even een slag oversloeg. En uiteindelijk zette dit amalgaam van schoonheid en emotie vakkundig de traanklieren in werking. Kort gezegd: deze uitvoering kwam op een ongelofelijke manier aan en binnen.

Aan alles viel af te zien en af te horen dat er in Korngolds meesterlijke werk uit 1920 geïnvesteerd was, dat er tijd voor was genomen om het best mogelijke resultaat te krijgen. Vooral de zoektocht naar de ideale tenor voor de rol van Paul heeft in de persoon van Daniel Frank een spectaculaire uitkomst opgeleverd. Frank, voorheen een rocker, heeft precies dat hoge en doordringende geluid voor deze rol. Bovendien heeft hij het uithoudingsvermogen om de zware partij tot een goed en nog steeds soepel klinkend einde te zingen. Dat alleen is al een klein wonder.

De rouw laat niet los 

De Paul uit het verhaal rouwt om zijn vrouw Marie, kan haar maar niet loslaten. En dan komt hij in Brugge – de dode stad – de danseres Marietta tegen, die als twee druppels water op haar lijkt. Droom en werkelijkheid gaan door elkaar lopen en regisseur Jakob Peters-Messer speelt daar een heel eigen spel mee. Er zitten verwijzingen in naar Hitchcocks ‘Vertigo’ (vergelijkbaar thema) en de hier opgevoerde ‘kleine Paul’ heeft op zijn lijfje verontrustende rode handafdrukken staan. Dat de rouw bij deze verknipte Paul een trauma wordt, en dat hij Marietta met geweld in de Marie-mal wil duwen, begrijp je. Dat dat niet lukt, en dat de regisseur daar de droom die Korngold voorstond helemaal loslaat, begrijp je ook. Het maakt de muziek aan het einde alleen maar schrijnender.

Het Noord Nederlands Orkest speelt in de bak op onvoorstelbaar topniveau. Onder leiding van die gedreven Antony Hermus druipt en druppelt het vergulde zilver glinsterend van Korngolds notenbalken af. Hermus en zijn orkest maken fantastisch hoorbaar hoe de jonge componist zijn geniale creativiteit omzette in muziek van een welhaast wufte weldaad. Iordanka Derilova (Marietta/Marie) voegt zich fantastisch in dit glorieuze klankbeeld en maakt van dé hit van de opera iets bijzonders. Modestas Sedlevcius (Fritz) zingt die andere hit ook al zo mooi, en zo komt een opera-avond tot stand waarbij alle sluizen majestueus opengaan. Gaat dat zien en horen.

Tournee van 16 januari t/m 9 februari. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden