Review

Meesterzwaardvechter Zatoichi kreeg van de Japanse regisseur Takeshi Kitano zijn ogen terug en in een moeite door blonde haren.

Takeshi Kitano is de bekendste Japanse regisseur van dit moment. Zijn gestileerde gangsterfilms worden over de hele wereld geroemd. Vorige week opende hij met zijn samoerai-musical 'Zatoichi' het International Film Festival Rotterdam. Een gesprek met 'Beat Takeshi', regisseur, acteur, stand-up comedian, talkshow-host en schilder.

'Zatoichi' is in Japan een bekend begrip. Het is de naam van de blinde masseur en meesterzwaardvechter die al in vijfentwintig andere films was te zien, en in de loop der jaren uitgroeide tot een van de populairste Japanse filmhelden. Kitano, die met 'Zatoichi' zijn eerste opdrachtfilm maakte, verfde zijn haar blond en ging aan de slag met samoerai-zwaarden.

Hij speelt zelf de eenzame held die in een dorpje orde op zaken komt stellen, zoals we dat kennen uit de western. Er zijn moorden gepleegd, er is bloed vergoten, en het is aan Zatoichi om de onderste steen boven te krijgen. Een simpel verhaaltje dat door Kitano's meesterlijke invallen toch grote indruk weet te wekken. Door veel aandacht te besteden aan muziek en ritme groeit de film zelfs uit tot een heuse samoerai-musical, culminerend in een tapdance-finale op houten slippers.

,,Een beetje rebellie was wel nodig'', zo legt Kitano uit. ,,Zatoichi is in Japan een behoorlijk uitgekauwd karakter. Ik heb hem blond gemaakt, ogen gegeven en ik heb zelfs even met het idee gespeeld om hem voorgoed te laten sterven. Ook heb ik de eindeloze zwaardgevechten, die zo typerend zijn voor de traditionele kungfu-film, overboord gegooid. Ik wilde dat de actie meer to the point was, kort en krachtig, geen eindeloos bloedvergieten.''

Kitano is thuis in deze materie. Wanneer hij over zijn jeugd vertelt, in een van de meest gewelddadige wijken in Tokio, begrijp je ook zijn obsessie met pistolen en kogels in zijn yakuza-films, en snelle zwaardgevechten in zijn samoerai-film.

Kitano: ,,Ik ben opgegroeid in een wilde wijk in Tokio, waar geweld aan de orde van de dag was. Als kind ben ik getuige geweest van schietpartijen en steekpartijen. In de films die ik later zag, was het geweld altijd onrealistisch. Het was nooit zoals ik het zelf had ervaren. Straatgevechten waren veel meer to the point dan ze in films werden verbeeld.''

De samoerai-gevechten in 'Zatoichi' vormden voor Kitano ook een uitdaging, na de vele, uiterst gestileerde schietgevechten in zijn gangsterfilms.

,,Een zwaardgevecht is veel fysieker dan een vuurgevecht, en daarom ook cinematografisch interessant'', aldus Kitano. ,,Ik werd opeens gedwongen goed na te denken over de positie van de karakters, en van de camera. Een samoerai is ook interessanter dan een gewone gangster. Er zijn meer filosofische implicaties. Een samoerai is bereid te sterven. Zijn belangrijkste bezit in het leven is zijn zwaard.''

Kitano is zich ook bewust van de stroom samoerai-films die momenteel de bioscopen overspoelt. Hij knikt driftig bij het horen van alle varianten. Van Quentin Tarantino's samoerai-pastiche 'Kill Bill' heeft hij genoten. Van Tom Cruise als samoerai-krijger in 'The Last Samurai' heeft hij gehoord. En hij krijgt een twinkeling in zijn ogen als hij hoort dat Akira Kurosawa's 'The Seven Samurai' (zeg maar de moeder aller samoerai-films) binnenkort opnieuw wordt uitgebracht in de Nederlandse bioscopen.

Kitano: ,,We leven in heftige tijden. We hebben twee oorlogen in Irak gehad, veel interne oorlogen in voormalig Oost-Europa en Afrika. De dood is alom tegenwoordig, en het kan heel goed zijn dat filmmakers zich op dit moment extra aangetrokken voelen tot een meer spirituele benadering van de dood. In de filosofie van de samoerai heerst geen angst voor het hiernamaals.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden