recensie

Meesterpianist Thomas Beijer stuurt zijn gehoor met lieflijke klanken naar huis

Thomas Beijer Beeld -

KLASSIEK
Thomas Beijer
Isaac Albéniz
★★★★☆

Thomas Beijer (30) is een pianist om in de gaten te houden. Niet alleen omdat hij heel goed speelt - over twee seizoenen zit hij in de serie ‘Meesterpianisten' - maar ook omdat zijn repertoirekeuze uitzonderlijk is. Hij heeft zijn hart verpand aan componisten die niet bepaald mainstream zijn, zoals Frank Martin, Rudolf Escher en Isaac Albéniz.

Van die laatste klinkt het meesterwerk ‘Iberia’ maar zelden. Beijer houdt er juist enorm van, ondanks de hoge moeilijkheidsgraad. Het moet je liggen, die Spaanse ritmes, die snel oplaaiende passie en tederheid, de extreme versieringen en veeleisende virtuositeit. Afgelopen donderdag liet Beijer in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw horen dat dit werk, met zijn vier boeken met ieder drie stukken, goed bij hem past.

Desondanks kwam de avond niet meteen op gang. In het eerste boek kwam zijn spel ingehouden, wat voorzichtig over. Beijer speelde dan wel vlekkeloos en met een prachtige toon, maar zijn expressie miste vrijheid en grilligheid, was zelfs een beetje log. In het tweede boek begon het feestje op gang te komen. ‘Rondena’ en ‘Almeria’ speelde hij met verve, het was moeilijk stilzitten bij de flamencoklanken, die Beijer tevoorschijn toverde. Opvallend was ook hoe mooi hij de intieme delen over het voetlicht bracht.

Hondsmoeilijk

Maar pas na de pauze, in het derde boek, liet Beijer horen wat hij in huis heeft. In ‘El Albaicin’, ‘El Polo’ en het hondsmoeilijke ‘Lavapiés’ kreeg zijn spel vleugels en zocht hij veel meer de extremen op. De Arabische melodieën in El Albaicin bracht hij kleurrijk als pure poëzie, de pittiger onderdelen klonken gedurfder en heftiger. El Polo deinde mooi op het doorgaande ritmische motief en in Lavapiés, dat knotsgekke stuk met al die dissonanten, leidde hij de luisteraar feilloos langs het parcours. 

Mooi dat hij husselde met de volgorde van boek 4 en het recital besloot met het ingetogen, maar dramatische ‘Jerez’. Zo stuurde hij de luisteraar met lieflijke klanken naar huis.

Nu snel een cd-opname maken, zou ik denken.

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden