filmrecensie

Meer nog dan over de dood gaat ‘Kabul, City in the Wind’ over levenskracht

De kleine Benjamin in Kabul, City in the Wind Beeld tr beeld

Kabul, City in the Wind
Regie: Aboozar Amini
★★★★☆

De Nederlands-Afghaanse regisseur Aboozar Amini heeft met zijn eerste avondvullende documentaire ‘Kabul, City in the Wind’, die vorig jaar de openingsfilm van het documentaire-festival Idfa was, een aangrijpend portret gemaakt van zijn kapotgeschoten geboortestad. Amini trok zelf met de camera door West-Kabul, het armste gedeelte van de stad waar de Hazara wonen, de stam waartoe ook het arme jongetje uit Khaled Hosseini’s beroemde roman ‘De vliegeraar’ hoort.

Hoog op een winderige heuvel boven het centrum wonen de broertjes Afshin en Benjamin, die zo goed mogelijk hun vader proberen te vervangen. Want vader is voor werk tijdelijk naar elders vertrokken, nadat hij bij een zelfmoordaanslag gewond raakte en zijn beste vriend verloor. Een eindje verderop ploetert buschauffeur Abas, vader van zes dochtertjes. Abas zit flink in penarie. Zijn roetspuwende oude bus heeft het begeven.

Dromen

Evenals de broertjes verovert hij meteen je hart. Zingend en grapjes makend probeert Abas zich staande te houden. Maar steeds vaker zoekt hij ook vergetelheid in hasjwalmen. Op de achtergrond spelen de zelfmoordaanslagen waardoor Kabul wordt geteisterd. Niemand weet meer wie die aanslagen pleegt. Is het IS, Al-Qaida, de Taliban of een van de andere twintig extremistische groeperingen?

Amini staat in zijn film stil bij de aanslagen, zeker, maar meer nog dan over de dood gaat zijn film over de enorme levenskracht van zijn hoofdpersonen. Continu zijn ze in beweging, continu zoeken ze naar oplossingen. Soms vertellen ze in prachtige, verstilde close-ups over hun dromen die bijna altijd nachtmerries zijn.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.