De Serie

Meegluren op de telefoons van twintigers in #tagged

Leven via smartphoneschermpjes in de webserie #tagged.

Pling. Via smartphoneschermpjes wordt in de webserie ‘#tagged’ verteld hoe zes twintigers worstelen met onvoorziene gevolgen van hun online gedrag. De vertelvorm is origineel, maar heeft ook enkele nadelen.

Roodgelakte nagels vliegen over het schermpje. Inge wordt toegevoegd, net als ene Robert en Khadija. Er wordt een groepschat aangemaakt. Op de telefoon verschijnt de naam van het online gezelschap: ‘Surprise Party Ellemieke’. Meteen verlaat iemand die Colette heet de club. Dan floepen er andere handen in beeld, met een ander toestel. “Heb je Marjorie ook uitgenodigd???”

Enkel via smartphoneschermpjes wordt in de webserie ‘#tagged’ verteld hoe zes twintigers worstelen met de gevolgen van hun online gedrag. In beeld verschijnen steeds andere telefoontjes, waarop we even meegluren om een beeld te krijgen van het sociale leven van de eigenaar. Hoe hij of zij eruit ziet, komen kijkers niet te weten, tenzij iemand een selfie maakt.

Hollyweb-prijzen

De serie komt voort uit de korte film #tagged uit 2017. En net als het origineel imponeert de reeks het ­publiek én vakjury’s. Vorige maand kregen de zes delen de prijs voor het beste scenario op het HollyWeb Festival, het grootste webseriefestival van Noord-Amerika.

Wat #tagged zo sterk maakt, is de vorm. Het drama ontrolt zich via ­sociale media als Whatsapp, Instagram en YouTube. Een originele vondst, die de serie intiem doet aanvoelen. Waar wat anderen online uitspoken normaliter zelfs tussen geliefden geheim blijft, plaatst #tagged de kijker in het hoofd van de twintiger: door hun ogen turen we naar hun avonturen op dat scherm.

Tekst gaat verder onder de video.

Zo proeft het publiek de twijfel van de jongen die via een digitaal woordspel verliefd wordt op zijn ­tegenstander. Hij typt en wist tekst, typt en wist. Ook de uitzending over de groepschat is herkenbaar. Opgezet als sympathiek initiatief is de stroom aan berichtjes over en weer in mum van tijd non-stop. Over elk detail moet worden geboomd en in privé-apps wordt intussen geroddeld over elkaar. Wie kent het niet?

Irritatie

Met #tagged willen de makers ‘de impact van mobiele telefoons en ­sociale media’ in kaart brengen. En dat lukt aardig. Maar soms drijft de serie iets te makkelijk de spot met smartphonegebruik. Zo is de vrouw die alles opzij zet om likes en volgers binnen te harken haast een karikatuur. Ze scheldt haar vriend en fotograaf de huid vol tijdens poseersessies, om de kiekjes vervolgens op ­Instagram te plaatsen met de tekst: “The best #summerbreak is enjoying a magic moment in the city.”

Ook andere hoofdpersonen wekken irritatie op. Omdat ze vrij eendimensionaal blijven, maar ook vanwege het karakter dat hen is toebedeeld. Want innemend is het gros van hen niet. Ze zijn egoïstisch, ­onstuimig en verspreiden zo snel zo veel informatie online, dat de serie aan geloofwaardigheid verliest.

Wellicht is dat een gevolg van de vertelvorm. Maar misschien ook niet. #Tagged verdient een vervolg, met een genuanceerder beeld van smartphonegebruik. Want sociale media zijn niet enkel oppervlakkig.

#tagged van KRO-NCRV is te zien op het YouTube-kanaal van NPO3.

De Serie

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders. Andere afleveringen vindt u hier.

Lees ook:

De Sekszusjes moeten hun seksleven wel met heel Nederland delen

Bestaat de perfecte poes? Hoe geef je feedback aan een bedpartner? In ‘Sekszusjes TV’ bespreken Krista en Marcelle Arriëns hun onzekerheden over seksualiteit. ‘We willen we ons seksleven niet met heel Nederland delen, maar we vinden het noodzakelijk.’ 

Onderzoek: je slaapt niet slecht door veel appen, facebooken en instagrammen

Het lijkt een waarheid als een koe: veel op je telefoon zitten is slecht voor je. Tilburgs onderzoek wijst anders uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden