RecensieFilm
‘Marlowe’ is ouderwets genieten van de hard-boiled detective
Marlowe
Regie Neil Jordan
Met Liam Neeson, Jessica lange, Diane Kruger, Danny Huston
★★★★
Tussen alles wat vluchtig is in het land van film is hij een constante. Philip Marlowe, de stoïcijnse detective die gespeeld werd door grote namen als Humphrey Bogart, Michael Gambon en Robert Mitchum. Bij Bogart was Marlowe een alles doorziende cynicus, bij Gambon een bedlegerige pulpschrijver die hallucineert over de detectiveverhalen die hij jaren daarvoor had geschreven. Het toont de reikwijdte van het personage dat in 1939 werd gecreëerd door de Amerikaanse auteur Raymond Chandler.
Het is genieten om alle clichés van het genre van de hard-boiled detective in een nieuwe film langs te zien komen. De halfgesloten luxaflex op Marlowes kantoor waar het zonlicht van de late namiddag doorheen valt, de eeuwige sigaretten, de femme fatale en de rijke familie waarin iedereen elkaar wantrouwt, de zaken die het daglicht niet verdragen. En natuurlijk: het mysterie.
Marlowe wordt gespeeld door Liam Neeson, wiens geraspte stemgeluid en doorleefde kop uitstekend passen bij de rol. Een aardig detail voor liefhebbers is dat Danny Huston ook in de film zit, wiens vader John Huston een rol speelde in Chinatown, een klassieker in het genre. Het acteursensemble heeft iets van Hollywood royalty want behalve Huston zit ook Jessica Lange in de film, als de manipulatieve mater familias van de steenrijke familie Cavendish.
Baken in een zee van corruptie
Het draait allemaal om de verdwijning van de geliefde van haar dochter, de mooie Clare Cavendish, met finesse gespeeld door Diane Kruger. Die man blijkt later natuurlijk niet wie hij is, maar dat geldt in dit genre voor vrijwel alle personages. Voor iedereen behalve Marlowe, die niet te corrumperen en altijd recht-door-zee is. Wat Marlowe desondanks interessant maakt, is dat hij altijd iets getergds heeft. Hij mag dan een baken zijn in een zee van corruptie en manipulatie, hij moet er wel in zwemmen.
Ouderwets genieten, om die uitdrukking voor één enkele keer te gebruiken. Marlowe haalt het niet bij de morele duisternis van Chinatown of L.A. Confidential, maar regisseur Neil Jordan levert een prima kennismaking met het genre.