FilmrecensieMarionette

‘Marionette’ is een sfeervolle, maar ingewikkelde thriller

In de psychologische thriller ‘Marionette’ speelt Thekla Reuten de hoofdrol.

Marionette
Regie Elbert van Strien
Met Thekla Reuten, Elijah Wolf, Peter Mullan
★★★☆☆

Waarom Schotland? ‘Ik hou van regen’, zegt kinderpsychiater Marianne Winter die een zonnig leven in Amerika achter zich heeft gelaten. Een nieuwe start. In een donkere werkkamer in een grauw gebouw en een landschap onder zware wolkenpartijen. Regen, dat is natuurlijk niet het echte antwoord.

Zo opvallend als de blonde vrouw in deze omgeving, zo eigengereid is het oeuvre van schrijver-regisseur Elbert van Strien in het Nederlandse filmlandschap waar realisme domineert. Hij maakt liever fantasierijke films die het aardse even loslaten: ‘Zwart Water’, en de bekroonde korte film ‘De marionettenwereld’ die de basis vormt voor deze sfeervolle thriller.

Mentale afbrokkeling

Tussen de psychiater en haar cliënt Manny ontstaat een complexe relatie: de tienjarige maakt duistere tekeningen van situaties die werkelijk plaatsvinden. Tekent het zwijgzame bleke jochie het verleden, of de toekomst? Knipogend naar de klassieker ‘The Sixth Sense’ volgt Van Strien, met een prima Reuten in de hoofdrol, de mentale afbrokkeling van een vrouw die zich met de lokale boekenclub en een leuke nieuwe man juist thuis leek te gaan voelen aan de Schotse kust.

De beklemming wordt steeds groter totdat Van Strien met een grote ommekeer in zijn scenario komt en er een steeds ingewikkelder tweede deel volgt. Daar moet je zin in hebben. Hoe dan ook is ‘Marionette’ een visueel lekker ambitieuze film die speelt met gedachten over de zelfvervullende voorspelling: die wordt bewaarheid omdat je je gedrag erop aanpast.