Review

Marianne Faithfull: definitief de goot ontstegen

Nog een keer kwam ze terug. Met een diepe buiging en brede glimlach nam ze de aubade van een gillend en stampend Paradiso in ontvangst. Dinsdagavond vierde Marianne Faithfull een overwinning op haar eigen leven met een autobiografische songcyclus. Als een gerijpt chanteuse verhaalde ze met doorrookt timbre over haar wederwaardigheden in de schaduwzijde van de rock & roll. Haar omfloerste stem, die deed denken aan Hildegard Knef en Marlene Dietrich, verried een leven vol drank en drugs. Haar uitdagende verschijning in wit mantelpak en zwart topje toonde een vrouw die definitief de goot was ontstegen.

Stan Rijven

Voor de oudgedienden onder het publiek, en dat waren er velen, is Faithfull een levende legende die midden jaren zestig kortstondig het kloppend hart vormde van Swinging Londen. Marianne was de muze van Mick Jagger en Keith Richards, met hun 'As tears go by' had ze haar eerste hit. Jarenlang was ze het doelwit van de roddelpers, niet in het minst wegens haar adellijke komaf en opvallende verschijning. Na een gefnuikte toneelcarrière en een jarenlange heroïne-verslaving maakte Faithfull in 1979 haar comeback met de plaat 'Broken English'. De hit 'The ballad of Lucy Jordan', in Paradiso een van de toegiften, symboliseerde een afrekening met de demonen die haar tot dan toe beheersten.

Toch zou ze pas in de jaren negentig voorgoed loskomen van haar verslavingen. De cd's 'Blazing away' en het recent verschenen 'Vagabond ways' laten een zelfbewuste zangeres horen, die haar leven bij de lurven pakt in plaats van andersom.

In een fraai aaneengeregen serie liedjes passeerden droefgeestig dan weer opgewekt Faithfull's worstelingen met het bestaan. Over schuld in het venijnige 'Guilty', woede in een bijtend gezongen 'Why did you do it?' en angst in 'Fallen from grace'. Sommige bezoekers vonden het maar niks. ,,Ze is een kraai die geen nachtegaal wil worden'' riep iemand na afloop, maar het merendeel hoorde iets geheel anders. Faithfull's dictie en intonatie bezaten kwetsbaarheid en vastberadenheid ineen. Dankzij de sobere begeleiding van een kwartet met miniem slagwerk, toetsen en twee gitaren, figureerde de muziek als onopvallende boekensteun bij levensechte literatuur. De roddelpers liep dinsdag een primeur mis, want Anita Pallenberg, de ex van Brian Jones en Keith Richards, had 's middags met Faithfull een gondeltripje gemaakt en zat nu anoniem op het Paradiso-achterbalkon. Inderdaad: 'As tears go by'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden