InterviewMargreet de Heer

Margreet de Heer, koningin van het stripinterview, pioniert vrolijk verder: ‘Tekst en beeld versterken elkaar’

Voormalig Stripmaker des Vaderlands Margreet de Heer: ‘Willem-Alexander en Máxima zou ik graag eens spreken. Of 
een van de prinsesjes.’  Beeld  Paul Tolenaar
Voormalig Stripmaker des Vaderlands Margreet de Heer: ‘Willem-Alexander en Máxima zou ik graag eens spreken. Of een van de prinsesjes.’Beeld Paul Tolenaar

Als Stripmaker des Vaderlands zette Margreet de Heer de afgelopen jaren een nieuw genre op de kaart: het stripinterview. Een aanwinst, zeker bij gesprekken met beeldend kunstenaars. ‘Ik kan hun werk direct inbedden in de strip. Dat werkt geweldig.’

Margreet de Heer doet aan strip­interviews. Dat klinkt nogal kinky, maar ze houdt haar kleren er keurig bij aan. De term slaat op het feit dat ze de interviews uitwerkt als stripverhalen. Een unieke formule waar ze de afgelopen jaren als Stripmaker des Vaderlands in Nederland bekendheid mee heeft verworven. Ruim honderd pagina’s aan getekende interviews heeft ze inmiddels gemaakt. “Het wordt al een flinke stapel”, zegt ze.

Haar meest recente bijdrage ­verschijnt vandaag in SNGFSTVL&Strips, een bonte verzameling strips en artikelen rondom het Songfestival. Ditmaal hield De Heer, vergezeld door artiest Dolly Bellefleur, een vraaggesprek met mode-ontwerper Tycho Boeker. Dat was de man die in 2015 commotie veroorzaakte met zijn blote ‘scheurjurk’ voor de toenmalige songfestivalkandidate Trijntje Oosterhuis.

Het stripinterview met Boeker laat in één oogopslag zien welke meerwaarde zo’n getekende versie heeft boven een tekstinterview: De Heer gebruikt een collagetechniek die het mogelijk maakt om het werk van de mode-ontwerper rechtstreeks in de strip te tonen en te becommentariëren. “Het begint al met de achtergrond”, legt ze uit. “Die bestaat uit een uitbundig pak dat Boeker voor een jongleur heeft gemaakt. Ik gebruik het als decor. Boeker, Bellefleur en ik huppelen daar speels in rond. Zoiets kan alleen in een strip.”

Het stripinterview met mode-ontwerper Tycho Boeker, met zijn jongleurspak als achtergrond. Beeld Margreet de Heer
Het stripinterview met mode-ontwerper Tycho Boeker, met zijn jongleurspak als achtergrond.Beeld Margreet de Heer

Het stripinterview is een uitkomst voor gesprekken met beeldend kunstenaars. “Ik kan voorbeelden uit hun werk direct inbedden in de strip”, zegt De Heer. “Dat werkt geweldig. Tekst en beeld vloeien dan samen. Ze versterken elkaar.”

Ze heeft daarom al heel wat collega-striptekenaars geportretteerd. Maar ze kon ook prima uit de voeten met zangeressen als Lenny Kuhr en Anouk, of met een dj als Sander Lantinga. In de zojuist verschenen bundel Strip Holland Strip staan veel sprekende voorbeelden afgedrukt. In het boek laat De Heer zien wat zij heeft gemaakt in haar periode als eerste Stripmaker des Vaderlands, van september 2017 tot eind 2020.

Je zou misschien denken dat het stripinterview weinig ruimte biedt voor diepte of ontboezemingen, maar dat valt mee. “Lenny Kuhr vertelt bijvoorbeeld openhartig over een zware periode waarin ze haar stem kwijt was”, vertelt De Heer. “Daarna doet ze haar mystieke levensfilosofie uit de doeken. Dat kan dus allemaal.” Verder zijn er allerlei geïnterviewden die hun medische doopceel lichten. Juist door het knipogende karakter van de strip lijken de bevraagden wat opener dan tijdens een gewoon interview.

De Heer, van huis uit theologe, tekent al sinds 1998. Ze heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in strips die serieuze informatie overdragen. Veelal educatief werk, waarin ze bijvoorbeeld de geschiedenis van Sinterklaas uitlegt, of de Slag bij Heiligerlee. Filosofie, theologie, wetenschap – niets is te ingewikkeld voor haar stripdrift.

Een vorm van realisme

Het stripinterview, ook een vorm van realisme, past daar goed bij. De Heer is de onbetwiste koningin en pionier van dit genre. Concurrenten heeft ze nauwelijks, ook niet in het buitenland. Ze wijst wel op de verwantschap met ‘graphic journalism’: journalistiek in stripvorm. Haar gelauwerde Amerikaanse collega Joe Sacco maakte bijvoorbeeld stripromans over oorlogssituaties. Daarvoor interviewde hij slachtoffers, onder meer in Palestina en voormalig Joegoslavië.

Haar allereerste stripinterview maakte De Heer achteraf bezien in 2007. “Dat was voor Trouw, grappig genoeg”, zegt ze. “Van 2007 tot eind 2010 tekende ik maandelijkse strip­reportages op de religiepagina’s. Voor één reportage ging ik op bezoek bij filosoof Eric Hoekstra. Ter promotie van de Maand van de Filosofie was hij in een grote ton gaan zitten, net als Diogenes. Diogenes wilde zo laten zien dat een mens weinig nodig heeft om gelukkig te zijn. Het gesprek met Hoekstra werd onbedoeld mijn eerste stripinterview.”

Als Stripmaker des Vaderlands had ze volop gelegenheid haar eigen genre te ontwikkelen. Haar zorg was of ze ermee zou kunnen doorgaan nadat ze de officiële titel had overgedragen aan haar opvolger, Herman Roozen. Dat blijkt gelukkig het geval. Ze heeft inmiddels een vaste maandelijkse opdracht voor een fotostripinterview – met kleine foto’s erin – in het kindertijdschrift Jump. Ook voor het stripblad StripGlossy gaat ze vaste vraaggesprekken maken. Wensen voor interviewkandidaten heeft ze te over. “Willem-Alexander en Máxima zou ik graag eens spreken. Of een van de prinsesjes – dat zou ook heel tof zijn.”

Een bloto van Margreet de Heer op de cover van Strip Holland Strip. Beeld Margreet de Heer
Een bloto van Margreet de Heer op de cover van Strip Holland Strip.Beeld Margreet de Heer

Bloto’s voor de centen

Afgelopen zomer trok stripmaker Margreet de Heer ineens wél al haar kleren uit. Ze liet zogeheten bloto’s van zichzelf maken: blootfoto’s, bewerkt door collega-striptekenaars die een artistieke camouflage over de edele delen schetsten. Een van de bloto’s staat op de hardcover van haar zojuist verschenen overzichtswerk Strip Holland Strip. Maar er zit een papieren omslag omheen met daarop een heel fatsoenlijke prent – om kinderen niet af te schrikken. De bloto’s waren bedoeld om geld in te zamelen voor het drukken van Strip Holland Strip. “Voor crowdfunding moet je een beetje reuring hebben”, verklaart De Heer. “Het pakte goed uit. Het project is overal opgemerkt en het boek ligt er nu.”

Lees ook:

Een stripverhaal als ode aan alle taxichauffeurs

Geen drama is te groot voor een stripboek, vindt Aimée de Jongh. In haar beeldroman ‘Taxi!’ schetst ze heftige levensverhalen van taxichauffeurs. ‘Met een paar gezichtsuitdrukkingen of een simpele achtergrond kun je veel suggereren.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden