Review

Magie van Beaux Arts Trio werkt nog steeds optimaal

Beaux Arts Trio met muziek van Dvorák en Schubert op 24/9 in Concertgebouw, Amsterdam.

Nog maar een paar keer. En dan is het voorgoed voorbij. Het legendarische Beaux Arts Trio is aan zijn laatste seizoen begonnen. De afgelopen dagen trad het trio op in Arnhem, Rotterdam en Amsterdam, gevolgd in november door twee optredens in Amsterdam en Eindhoven: de allerlaatste optredens in Nederland. In april 2008 maakt het trio nog een grote tournee door de Verenigde Staten en stopt definitief op 21 augustus in Tanglewood, daar waar het Beaux Arts Trio op 19 juli 1955 zijn eerste publieke concert gaf.

Het Beaux Arts Trio heeft in al die jaren in verschillende bezettingen gespeeld. Er waren vijf violisten en drie cellisten, maar er was gedurende het onvoorstelbaar lange bestaan van meer dan een halve eeuw slechts één pianist: Menahem Pressler. Komende december wordt Pressler 84 jaar en natúúrlijk mag je op die leeftijd stoppen. Maar wat zullen we hem missen! Maandagavond liep hij kwiek als altijd het podium van de kleine zaal van het Concertgebouw op, nam plaats achter de vleugel en deed wat hij die halve eeuw altijd deed: mensen in vervoering en ontroering brengen door de muziek die onder zijn handen een hart en een hartslag krijgt.

Het is bijna niet te geloven hoe de Pressler-magie nog steeds werkt. In optima forma zelfs. Ooit zei hij in deze krant dat hij zijn leven niet aan de muziek had gegeven, maar dat de muziek hem een leven gaf: ’Zonder muziek zou er geen Pressler zijn; dat is een onmogelijkheid’. We geloofden hem toen en we geloven het nog steeds.

Maandagavond stond in Amsterdam Dvoráks ’Dumky’ Trio op het programma, na de pauze gevolgd door Schuberts grote trio in Es. Een symbolische keuze. Het ’Dumky’ Trio figureerde op de allereerste lp die het Beaux Arts Trio uitbracht. De koppeling op die langspeelplaat was het Eerste pianotrio van Mendelssohn, en die muziek zal in november in het laatste Concertgebouw-optreden klinken. Een cirkel wordt rondgemaakt zogezegd.

Wat nog te schrijven over de kwaliteiten van het Beaux Arts Trio? De zeldzaam geconcentreerd spelende Daniel Hope (viool) en Antonio Meneses (cello), die keer op keer als het ware worden aangestoken door de met zijn hele lichaam musicerende Pressler – het blijft een wonder om naar te luisteren en te kijken. Als in trance maken de muisstille fans het mee, smeken na afloop om toegiften. Die komen in de vorm van het scherzo uit Sjostakovitsj’ Tweede trio en het langzame deel uit Beethovens opus 11. Vooral in die Beethoven nam de Pressler-magie bezit van de diepontroerde concertgangers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden