klassiek & zo

Maestri in Holland, Hollandse maestri

'Music director designate' Jaap van Zweden. Beeld ANP

Er valt deze week aardig wat over maestro's te vertellen. Eigenlijk moet dat 'maestri' zijn in correct Italiaans meervoud, maar de term is hier al net zo ingeburgerd als cappuccino en bij twee van die zeggen we hier gewoon cappuccino's en niet cappuccini. 

Twee maestro's pasten evenwel niet in de kop hierboven. Maestri dus, uit Holland en maestri die in Holland zijn.

Deze week bleek dat zij soms geïnteresseerd bij elkaar op bezoek gaan. Zo zag ik Michele Mariotti op twee afzonderlijke dagen in het Concertgebouw. Mariotti dirigeert op dit moment het Nederlands Philharmonisch Orkest in een serie voorstellingen van Verdi's 'La forza del destino' bij De Nationale Opera. Hij kwam naar 'zijn' musici luisteren toen Marc Albrecht met hen de Tiende van Mahler deed. En Mariotti was ook al nieuwsgierig naar hoe zijn landgenoot Daniele Gatti bij het Concertgebouworkest de Vijfde van Prokofjev leidde (zie elders op deze pagina's). Gatti zelf was een dag eerder dan weer naar Mariotti komen luisteren, op de dag dat ook prinses Beatrix bij de opera te gast was.

Diezelfde avond was niemand minder dan Bernard Haitink in het Concertgebouw. Niet om er te dirigeren, maar om een laudatio uit te spreken voor het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Uit zijn handen kregen die de Concertgebouw Prijs uitgereikt. Musici en zangers waren totaal verrast door het hoge bezoek, maar enigszins logisch was het wel. Haitink begon zijn leven als maestro ooit bij het Radio Filharmonisch en hij is ook nog hun beschermheer.

Spannende tijden

Verderop in Enschede maakte Ed Spanjaard zijn debuut als vaste dirigent van het Orkest van het Oosten. Je kunt niet overal tegelijk zijn, maar de berichten daarover klonken optimistisch. Wel een beetje een rare term, 'vaste dirigent' en niet chef-dirigent. Waarschijnlijk om straks, als de door het rijk gewenste fusie met Het Gelders Orkest een feit is, men niet met twee chef-dirigenten zit.

Spanjaard volgt er Jan Willem de Vriend op, die ooit grootse plannen had met het Orkest van het Oosten, maar vastliep in veel te rooskleurig voorgestelde cijfers. Vorige week werd bekend dat De Vriend is benoemd tot Premier chef invité van het Orchestre National de Lille. Mooi voor hem. Collega Jurjen Hempel kreeg eveneens verheugend nieuws uit Frankrijk. Hij wordt muzikaal directeur van de Opéra de Toulon. Hempel mag zich gelukkig prijzen dat hij in die prachtige en authentieke bonbondoos uit 1862 mag gaan werken. In september 2018 begint hij er met Mozarts 'Idomeneo'.

In dezelfde maand start Jaap van Zweden officieel als chef-dirigent van de New York Philharmonic. Gisteravond opende hij daar het seizoen nog als music director designate, maar natuurlijk waren alle ogen en oren nu al op Van Zweden gericht. Hij leidde er een interessant programma. Na de pauze stond Mahlers Vijfde symfonie op de lessenaars. Voorafgegaan door het Concert voor twee piano's van Philip Glass, met Katia en Marielle Labèque voor wie Glass zijn concert in 2015 componeerde. Van Zweden zorgde ervoor dat het werk gisteren zijn New Yorkse première beleefde.

Spannende tijden voor orkest en Van Zweden. Nog een jaartje wachten tot de big event, en big zal die zijn. In de tussentijd dirigeert The Amsterdammer in New York er alvast Wagner, Prokofjev, Adams en Brahms. Serious business!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden