Filmrecensie

‘Mademoiselle de Joncquières’ zien we zoete wraak die het slachtoffer zielsgelukkig maakt

Mademoiselle de Joncquières
Regie: Emmanuel Mouret
Met Cécile de France, Edouard Baer, Alice Isaaz
★★☆☆☆

“De wereld is gebouwd op leugens”, zegt een van de personages in ‘Mademoiselle de Joncquières’. Dat komt mooi uit, want dat geldt ook voor deze film. Ook al is het verhaal oorspronkelijk van de hand van de fameuze Franse schrijver en Verlichtingsfilosoof Denis Diderot en is het al eerder verfilmd door Robert Bresson, een van de stamvaders van de moderne film. Dat van die leugen zit zo.

‘Mademoiselle de Joncquières’ is een luchtige wraaksatire over de rijke weduwe Madame de la Pommeraye die ergens halverwege de 18de eeuw tegen haar zin verliefd wordt op de notoire rokkenjager Markies des Arcis. Ze weet dat vrouwen vangen zo ongeveer het favoriete tijdverdrijf is van Des Arcis, maar het idee van ongebreidelde passie doet haar weerstand verdwijnen. In plaats van ongebreidelde passie krijgt ze echter een enorme teleurstelling geserveerd – wat, als we eerlijk zijn, niet echt een verrassing kan zijn als je met deze markies in bed duikt – en de rest van de film wordt door De la Pommeraye besteed aan het verzinnen en uitvoeren van een zo zoet mogelijke wraak.

Dat spel is op zich fijn om te aanschouwen, zeker voor liefhebbers van vileine intriges. En laten we eerlijk zijn: wie is dat niet? Madame de la Pommeraye laat Des Arcis quasi-toevallig in het park kennismaken met de mooie Mademoiselle de Joncquières, wetende dat hij vervolgens aan niets anders meer kan denken dan de seksuele verovering van deze onbekende jonge vrouw. En aan niets anders denken zal hij.

De Joncquières en haar moeder worden gepresenteerd als devote gelovigen die berooid achterbleven nadat de vader en echtgenoot alles verloor met gokken. Tegenover zoveel kuise en terneergeslagen blikken blijkt de markies zelfs bereid zijn hormonen te bedwingen, al is het tijdelijk. Het schandaal dat De la Pommeraye wil veroorzaken, ziet hij pas als het te laat is.

Kul

Maar dan die leugen. Het schandaal waar de hele film naartoe werkt, de wraak die de markies moet straffen voor zijn promiscuïteit, die de balans van Madame de la Pommeraye’s wereld moet herstellen, is voorbij in een vloek en een zucht. Het is zelfs nog erger: de wraak die zij in gedachten had blijkt de markies zielsgelukkig te maken. Wat is dus het eigenlijke verhaal dat hier verteld wordt? De vrouw die kapotgaat aan het bedrog van de markies, probeert hem te confronteren met zijn daden, maar krijgt die wraak keihard in haar gezicht terug. Het doet er niet toe wat jij voelt, zegt de film dus eigenlijk, de grillen en verlangens van de man zullen prevaleren. Wat een kul.

Filmrecensies

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.