North Sea Jazz
Maas maatje te groot voor soulsensatie Kiwanuka
Simpelweg 'te groot'. Dat was de Maaszaal gisteravond rond de klok van achten voor debutant Michael Kiwanuka. De flinke afmetingen en overweldigende ambiance van de grootste zaal in het Ahoy-complex leken op de Engelse soulzanger in eerste instantie zelfs een wat benauwend effect te hebben.
Het podium, waar een paar uur later Lenny Kravitz zijn nachtconcert zou gaan geven, is eigenlijk niet gemaakt voor deze man waar in Nederland een jaar geleden nog nauwelijks iemand van gehoord had. Ja, zo'n tweehonderd gelukkigen in een bos op Vlieland. Die wisten het na twee nummers al zeker: deze Brit, van Oegandeese komaf, gaat een hele grote worden.
Vlieland
Tijdens het Into the great wide Open-festial speelde hij afgelopen september niet op het hoofdpodium. De organisatie had besloten om dit talent een mooie plek te geven op het schitterende bospodium. Enkel bijgestaan door een percussionist, speelde en zong Kiwanuka de sterren van de hemel. Het klopte allemaal: de wat rasperige soulstem, de honingzoete balads, de temperatuur, de sterren, de hemel...het was een genot voor alle zintuigen.
Muzikale belofte
Maar dat was op Vlieland en in de tussentijd is er veel gebeurd. Zijn debuutalbum 'Home again' kwam uit, in Groot-Brittannië werd hij tijdens BBC's Sound Of 2012 uitgeroepen tot de grootste muzikale belofte van dit jaar, Nederland googelde & spotifeerde massaal zijn naam, en het was gedaan met de kleine podia. Daar was de organisatie NSJ het kennelijk roerend mee eens, dus de soulsensatie werd geprogrammeerd in...Maas.
Publiek
Heerlijke nummers als 'I'm getting ready', 'I'll get along' en 'Now I'm seeing', die in het bos nog versmolten met de omgeving, kwamen in de halfvolle Maas toch wat minder uit de verf. Dat leek Kiwanuka zelf ook te merken. Het begin was wat onzeker, ook omdat het verwende NSJ-publiek doorgaans langzaam op gang komt. Maar na een kwartier hervond hij zich en begon gelukkig aan een opmars. 'Home Again' was een soort breekpunt, de extra lange uitvoering van 'Tell me a tale' zorgde voor beweging in de zaal en na het wonderschone meezingnummer 'Allways waiting' had ook het NSJ-publiek de soulsensatie in het hart gesloten.
De zaal werd er helaas niet kleiner door, maar Kiwanuka, die inmiddels vaker met Marvin Gaye wordt vergeleken dan hem lief is, stapte toch met opgeheven hoofd van het podium af.
Michael Kiwanuka, North Sea Jazz Rotterdam, 6 juni