Klassiek & Zo

Maar waar blijven die clowns toch?

Anne Sofie von Otther (foto Mats Bäcker) Beeld Mats Bäcker

Troost. Wat kun je dat soms nodig hebben. Er zijn van die weken dat bijna niets anders helpt. Verschrikkelijke drama’s, grote politieke gebeurtenissen die het persoonlijke ver overschrijden, maar ook juist het kleine, persoonlijke verdriet - een gebutste vriendschap, de aankondiging van een onomkeerbaar afscheid. Laten we het erop houden dat ik deze weken wel wat troost kon gebruiken. 

En wat kun je dan beter doen dan je wentelen tussen de notenbalken. Die vijf dunne zwarte lijntjes waarop al zoveel troost in de vorm van kleine, zwarte bolletjes is neergekalkt. Lijntjes en bolletjes die samen het wonder van muziek opleveren. Muziek als de ultieme trooster.

Als eerste troosteres hors concours diende zich de Zweedse mezzo Anne Sofie von Otter aan. Woensdagavond gaf zij een bijzonder recital in het Amsterdamse Muziekgebouw. Eigenlijk kun je dat woord ‘bijzonder’ wel weglaten, want dat zijn alle optredens van Von Otter bij voorbaat al. Een van de grootste en veelzijdigste zangeressen van haar generatie had haar vaste pianopartner Bengt Forsberg meegenomen, maar ook het fantastische Finse vioolfenomeen Pekka Kuusisto. Gedrieën brachten ze een origineel programma rondom de teksten van William Shakespeare.

Von Otter bracht die teksten middels de noten van Vaughan Williams, Haydn, Schubert, Tippett, Korngold, Sibelius, Morley, Britten en Wainwright. Aan die rij namen kun je Von Otters veelgeprezen veelzijdigheid al aflezen. En dan zong ze als toegiften ook nog ‘Brush up your Shakespeare’ uit ‘Kiss me Kate’ van Cole Porter en het duistere ‘Exit Song’ van Radiohead, ooit gebruikt in de film ‘Romeo + Juliet’ (1996).

Statig, lang, mooi

Over het unieke naturel van Von Otters stem is al in vele toonaarden geschreven. Nu ze de pensioengerechtigde leeftijd nadert, is daar nog niets aan veranderd. Of ze nu opera-achtig uithaalt of haar stem klein houdt, altijd is er die eerlijke overdracht zonder een spoortje van ijdelheid. Tussen de liederen door declameerde Von Otter teksten van Shakespeare, en ze werd daarbij aandoenlijk geholpen door Forsberg en Kuusisto. En zo onstond een avond om niet licht te vergeten met als hoogtepunt de zonder enige begeleiding gezongen ‘Willow Song’ uit ‘Othello’. Als je zo je wil aan je stem kunt opleggen, beheers je de kunst volledig.

Een avond later kwam de troost totaal onverwacht tijdens een uitvoering van Sondheims ‘A Little Night Music’ van de Reisopera. Mijn gewaardeerde collega Bianca Bartels gaf aan die voorstelling in deze krant vijf sterren, en ik kan het alleen maar volmondig met haar eens zijn. Het verhaal speelt in Zweden, er loopt een Carl Magnus uit Helsingborg in rond en actrice Desirée Armfeldt speelt daar en in andere Zweedse provinciestadjes haar Hedda Gablers. Het was grappig om zo snel na de Zweedse Von Otter alweer in Zweden beland te zijn.

En er was meer, want de vertolkster van Desirée leek in de verte op Von Otter - statig, lang, mooi. Het was Susan Rigvava-Dumas, afkomstig uit Enschede, getrouwd met een Rus en als zangeres furore makend in Wenen en zo. En toen zij aan die geweldige song ‘Send in the Clowns’ begon, waren ontroering en troost compleet. Ik geloof niet dat ik dit lied ooit mooier heb horen zingen dan door haar. Perfecte timing, volledige beheersing van de stem. Absoluut Von Otter-waardig.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Lees ook dit interview met Anne Sofie von Otter uit 2016:

Mezzosopraan Anne Sofie von Otter heeft altijd haar eigen keuzes gemaakt. Fortepiano of popmuziek: dat maakt haar niet uit. ‘Als ik iets mooi vind, ongeacht welk genre, wil ik het zingen.’ 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden