Lowlands dag 2: Langzaam heel erg wakker worden

Lowlands Beeld Joris Belgers

Zaterdagochtend op Lowlands: altijd moeilijk. Die eerste avond is alles gegeven, en dat voel je, op die eerste ochtend.

Vandaar dat 12:00 op zaterdag zowat het meest ondankbare timeslot van Lowlands is om te mogen spelen. Toch had José González geen betere plek kunnen krijgen. Zijn eenlijnige, doordreinende liedjes, gezongen met zachte fluisterstem, komen precies op de goede manier binnen. Iedereen wordt door de Zweedse zanger uit droomstand richting werkelijkheid getrokken.

Hippie psychedelica
Wie nog even wil snoozen kan erna bij de Nederlandse Jacco Gardner terecht, die iets meer moeite moet doen om het publiek mee te krijgen in zijn hippieachtige psychedelica. Gardner heeft een nieuwe plaat, een nieuwe band, waarmee hij strakker en degelijker klinkt dan hij al was - maar niet iedereen wordt meegenomen in de stuiterende tripwereld van zijn sixtiesgitaarliedjes.

Ook Christine and the Queens begint loom, inspelend op het publiek in de Bravo dat definitief de laatste restjes slaap uit de ogen wrijft. Vervolgens krijgt het een geweldige dansshow van Héloïse Letissier en haar achtergronddansers voorgeschoteld. Het is allemaal wat strak gechoreografeerd van de française, die naarmate haar eigen materiaal opraakt, leunt op discoklassiekers van andere artiesten. Maar de jonge band geeft de meest opzwepende popshow tot nu toe, op Lowlands. En dan is iedereen wakker.

Beeld Joris Belgers
Beeld Joris Belgers
Christine and the Queens. Beeld Joris Belgers

Platgebeukt; klaar
En kan er dus gedronken worden. En gefeest. En gesprongen. Bijvoorbeeld op Franz Ferdinand. Want natuurlijk staat er FFS op het affiche, en natuurlijk doet Sparks ook mee in dit gelegenheidsproject. Immers, een van de leukste momenten van het optreden is wanneer de 70-jarige stoïcijnse toetsenist Ron Mael eventjes helemaal los gaat. Maar dat is slechts een opwarmertje voor wat komen gaat: het samenwerkingsproject FFS speelt ook Franz Ferdinands grootste hit Take Me Out. Alpha plat gebeukt, klaar.

Ander hoogtepunt op de zaterdag: Father John Misty. Die theatraal-Amerikaanse maniertjes zijn even wennen, evenals het blasé en dan weer schofterige gedrag van de ex-drummer van folkband Fleet Foxes. Maar als het publiek, en zanger Josh Tillman zelf, daar doorheen zijn, blijft er rauw hartezeer over, naar een hoogtepunt gestuwd in de geweldige setafsluiter 'The Ideal Husband' van zijn album I Love You, Honey Bear, dat begin dit jaar verscheen.

De verrassing van de dag
Nu is dat een van de platen van het jaar, en misschien is het toeval dat de maakster van één van die andere platen van het jaar daarna in dezelfde tent geprogrammeerd staat. De Australische zangeres Courtney Barnett laat zien waarom haar gitaarrock een streepje voor heeft op de muziek van gestilde synthpopcollega's als Lapsley of Shura, die even daarvoor bij de aanwezigen voor een verlate afterdinnerdip hadden gezorgd.

Courtney Barnett kan met haar songs, drummer, en bassist en stem namelijk alle kanten op. Ouderwetse grunge herleeft aan het begin van de avond in de India: een boomlange bassist die headbangt of z'n leven ervan af hangt, een drummer die live veel meer kracht aan de nummers meegeeft dan ze op plaat hebben, en een frontvrouw die verbaast is over wat ze aanricht. "Hey, jullie doen de festivalklap, dat is nieuw voor ons" zegt Barnett oprecht verrast.

Ze is zo goed, dat we ' Hey Boy, Hey Girl' van dagafsluiter The Chemical Brothers er door mislopen. Gelukkig nog wel op tijd voor die andere hits: 'Galvanize' en 'Block Rockin' Beats'. Stampen, inderdaad, en het Britse danceduo leunt toch wel erg stevig op de meegebrachte lasershow om te laten zien nog niet zo belegen te zijn.

Zoals elk jaar is er ook op deze 23ste Lowlands overweldigend veel te veel te doen, zien en horen. Ondoenlijk om alles te behappen, maar ach, muziekredacteur Joris Belgers doet zijn best. Op deze plek doet hij dit weekend verslag van wat hij allemaal tegenkomt. Volg hem ook op Twitter: twitter.com/joriswashier. En lees maandag de papieren Trouw voor een uitgebreid festivalverslag.

Beeld Joris Belgers
Beeld Joris Belgers
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden