OnderzoekMedia

Lokale media kunnen jongeren niet boeien, nieuws volgens ze via Instagram of Snapchat

Jongeren lezen vooral nieuws via sociale media, zoals Snapchat. Beeld REUTERS
Jongeren lezen vooral nieuws via sociale media, zoals Snapchat.Beeld REUTERS

Jongeren en ouderen komen op heel verschillende manieren aan hun nieuws. Ouderen maken nog altijd vooral gebruik van traditionele media en merken, en jongeren lezen vooral nieuws online en via sociale media. Lokale media als huis-aan-huis-bladen vinden zij absoluut oninteressant, blijkt uit onderzoek van Reuters en het Commissariaat voor de Media.

Jongeren lezen nieuws al swipend door hun Instagram- of Snapchat-timeline. Ouderen gebruiken liever sites of apps van nieuwsmedia als Nu.nl, NOS.nl en AD.nl. En hoewel de zorgen over nepnieuws toenemen, maken Nederlanders zich er met 32 procent in vergelijking met de rest van de wereld nog de minste zorgen over. Het vertrouwen in de Nederlandse nieuwsmerken is bovendien bovengemiddeld hoog. Dat is te lezen in het ‘Digital News Report 2020’ van het Reuters Institute for the Study of Journalism en het Commissariaat voor de Media (CVDM).

Het rapport is een breed, wereldwijd onderzoek en beschrijft jaarlijks hoe mensen omgaan met nieuwsmedia. Onderzoeker Edmund Lauf van het CVDM vindt het vooral opmerkelijk dat jongeren geen interesse hebben in lokale media. Het zou er volgens hem aan kunnen liggen dat huis-aan-huis-bladen en andere regionale en lokale media bijna niet zijn terug te vinden op sociale media. “Lokale media zouden zich moeten afvragen hoe ze hun nieuws aantrekkelijk maken voor jongeren.” Lauf durft niet te zeggen of de jongeren in een latere levensfase misschien wel interesse krijgen in lokaal nieuws. “Misschien is het wel een generatiekloof.”

Vertrouwen in het nieuws hard gedaald in het VK

Het grootste deel van het onderzoek is gedaan voor de wereld op slot ging in verband met de coronapandemie. Met een aanvullende steekproef is geprobeerd inzicht te krijgen welke invloed Covid-19 heeft op de manier waarop mensen over media denken, maar hoe zich dat precies uitkristalliseert zal pas volgend jaar blijken, zegt Lauf.

Zo leek in de eerste weken van de lockdown wereldwijd het vertrouwen in media flink te stijgen, om daarna juist in rap tempo weer te dalen nadat media vraagtekens plaatsten bij de wijze waarop regeringen de crisis hadden aangepakt. Ook maken mensen zich zorgen over politici die de crisis aangrijpen voor hun eigen politieke gewin. Een meerderheid (52 procent) vindt het daarom een goede ontwikkeling dat media er melding van maken als politici als Trump en Bolsonaro dubieuze beweringen plaatsen op sociale media als Twitter en Facebook.

Waar 52 procent van de Nederlanders denkt dat het nieuws doorgaans betrouwbaar is, is dat in het Verenigd Koninkrijk slechts 28 procent, een daling van 12 procent in het afgelopen jaar. Het vertrouwen van de Britten kreeg een behoorlijke knauw door de brexit-perikelen en de verkiezingscampagnes.

Al voordat het coronavirus de wereld overspoelde was er een stijging te zien in het aantal mensen dat bereid is te betalen voor online journalistiek, maar dat is door de crisis in een versnelling gekomen. Uitgevers die hun inkomsten uit advertenties zagen dalen, verlegden de focus naar het werven van digitale abonnees. Van de Nederlanders heeft 14 procent het afgelopen jaar betaald voor digitaal nieuws, een stijging van 3 procent. Dat is overigens een peulenschil vergeleken bij Noorwegen. Met een stijging van 8 procent vindt inmiddels 42 procent van de Noren het normaal om te betalen voor online journalistiek.

Lees ook:

Is alle aandacht voor het virus écht nodig of is dit een mediahype?

De berichtgeving van de traditionele media over het coronavirus wordt als redelijk afgewogen beoordeeld. Maar ook nepnieuws en complottheorieën steken de kop op.

EU: Rusland overspoelt ons met nepnieuws over corona

Media in Rusland verspreiden veel fabels over de oorzaak van corona in Westerse landen. Moskou ontkent dat angst wordt gezaaid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden