Opinie

'Live' wordt alsmaar legendarischer

Balletgala Stichting Dansersfonds '79. Muziektheater Amsterdam, 11 november.

Het Balletgala van Stichting Dansersfonds '79 is ditmaal opgedragen aan Prins Claus. Han Ebbelaar en Alexandra Radius willen daarmee gedenken hoezeer de dansinteresse van de koningin en haar echtgenoot, als trouwe fans van de danskunst in Nederland hen altijd met dankbaarheid vervuld heeft. Daarom besloten zij hun vaste eregaste een troostrijk programma van overwegend Nederlandse makelij te bieden.

Het Balletgala was opgezet als een feest van herkenning. Want naast de verplicht geraakte ouverture met studenten van het Haags Conservatorium en fragmenten uit recente producties van Introdans en Conny Janssen Danst was de eer vooral aan Jiri Kylian en Hans van Manen. Het lange gala sloot af met twee meesterwerken van hen. Kan de plank hoger gelegd dan met Kylians 'Petite Mort' (1991)? Nog altijd weten Nancy Euverink en Vaclav Kunes met het daaruit gelichte duet iedereen het nakijken te geven.

Hoogtepunt was toch de terugkeer van 'Live', Van Manens befaamde videoballet uit 1979, destijds gemaakt op de piste, hal en gang van theater Carré. Sindsdien heeft 'Live' al meerdere casts gehad, ook in andere omgeving (o.a. in Bonn, Edinburgh, Lissabon). 'Live' blijkt veranderlijk of aanpasbaar en juist daarom staat de choreografie zelf als een huis. Coleen Davis kreeg een adembenemende, trefzekere opvolgster in rising star Igone de Jongh. Ook haar belager Nicolas Rapaic is misschien wel de beste vervanger tot op heden van Henny Jurriëns.

Wat als constante in 24 jaar bleef, is cameraman Henk van Dijk. Nog altijd weet hij de ballerina die zelfs letterlijk over hem heen loopt op de enig juiste manier scherp in beeld te houden. Wanneer zij haar tartende spel met zijn technisch oog staakt, volgt hij haar als onzichtbare voyeur om haar ook buiten zicht van het publiek in de foyer 'live' te registreren. De achterblijvers in de zaal worden zijn medevoyeurs, zien haar via het grote beeldscherm in zwartwit beelden een venijnig duet met een danser in witte overall aangaan. De flamboyante De Jongh en beheerste Rapaic zijn hier een heel andere, evenwichtiger partij voor elkaar dan destijds de sprinkhaan-magere, zeventienjarige Coleen Davis en de oudere rot in het vak, Jurriëns. Maar juist die nieuwe balans maakt deze 'Live' zo spannend. Iedere vertolker brengt een eigen flair. 'Live' goes on en elke keer wordt het nog legendarischer, zowel voor nieuwkomers als oudgedienden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden