Recensie

Live komt ‘The ideal crash’ van dEUS maar langzaam op gang

Tom Barman, zanger en gitarist van Deus. Beeld EPA

POP
dEUS, TivoliVredenburg
★★★☆☆

Tot een jaar of tien geleden was iedere Nederlandse muziekliefhebber het erover eens: in Vlaanderen werd betere muziek gemaakt dan bij ons. Spil van de levendige Antwerpse bandscene die voor dit collectieve minderwaardigheidscomplex zorgde was dEUS, de band rond zanger-gitarist Tom Barman en violist-toetsenist Klaas Janzoons. 

Nog altijd schrijven we hun bandnaam op de idiote wijze die zij dicteren, een geste waar andere artiesten die de spellingsregels met voeten treden niet op hoeven te rekenen.

Het was in de hoogtijdagen van de Vlaamse gitaarpop dat 'The ideal crash' uitkwam, dEUS’ derde langspeler. Over liefdesverdriet gaat hij en hoe daarvan te genezen. Twintig jaar na dato spelen ze hem integraal - alle liedjes in de juiste volgorde - tijdens een uitgebreide Europese tournee. Hoewel het laatste album van dEUS uit 2012 stamt, heeft de band er geen moeite mee drie keer op rij TivoliVredenburg uit te verkopen.

Karakter

Live willen dergelijke albumconcerten nog wel eens in het water vallen. Op albums staan de hits meestal vooraan, om potentiële kopers tijdens de eerste luisterbeurt in de platenzaak zo snel mogelijk te overtuigen. Bij liveshows moet je de hits beter verdelen; het zwaartepunt ligt idealiter op het einde. ‘The ideal crash’ is weliswaar een atypisch album - de populairste nummers vinden we op plek twee (‘Sister Dew’) en zes (‘Instant street’) - maar het blijft de vraag of het live werkt. Dat veel fans uitkijken naar de albumtracks die doorgaans niet op de setlist belanden, kan een voordeel zijn.

De praktijk blijkt weerbarstig. Het duurt in Utrecht tot ‘Instant street’ voor de boel goed op gang komt. De eerste helft van het concert zien we een matte, iets verveelde band die zonder veel overgave de setlist afvinkt. Het kan ook schelen dat gitarist Bruno De Groote de plek van Mauro Pawlowski heeft ingenomen. dEUS bestaat, in tegenstelling tot veel andere bands, niet uit een frontman en een clubje inwisselbare robots. Van elk bandlid wordt verwacht dat hij karakter toevoegt. De Groote klinkt een stuk bescheidener dan de robuuste Pawlowski en het duurt even voordat dat op zijn plek valt. Ook de acht dansers hebben tijd nodig. Aanvankelijk staan ze erbij alsof ze per ongeluk op het podium zijn beland. Pas tijdens de laatste toegift lijken ze eindelijk met de muziek te communiceren.

dEUS speelt nog twee uitverkochte shows in Utrecht en acht in Brussel. In september komt de band naar Amsterdam. Een nieuw album staat al enige tijd op de planning.

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden