de podcast

Literaire podcast De Kloof: prachtige geluidscomposities tillen de luisteraar regelmatig op

Beeld *

Acht auteurs schreven een luistermonoloog, acteurs maakten er een intieme luisterervaring van. ‘De Kloof’ levert een boeiende serie op.

Een man begint te praten. Alsof hij naast je zit op een bankje. Of zitten jullie ­samen in een bus? Het is niet nodig iets terug te zeggen, maar onwillekeurig geef je af en toe een knikje. Ter aanmoediging. Uit zijn monoloog rijst een beeld op van een leven vol goede ­bedoelingen en verkeerde interpretaties. Waarom zit hij daar te ­wachten? Is het voor zijn zoontje? Of voor die hond uit België? “Een karakter moet je kunnen breken”, klinkt het raadselachtig. Het is de stem van Jaap Spijkers, de acteur in de aflevering ‘Karakter’ van literaire podcast ‘De Kloof’.

Deze bijzondere serie is sinds afgelopen week te beluisteren via de prachtig vormgegeven VPRO-site. Acht Nederlandse auteurs schreven een monoloog, ­Nederlandse acteurs maakten er onder leiding van hoorspelregisseur Hanneke Hendrix of filmmaker Niki Padidar een intieme luisterervaring van. De makers ­omschrijven het zelf als een serie ‘waarin je je kortstondig verliest in het verstrooide brein van een Nederlandse auteur’.

Dat is een enkele keer te veel ­gezegd, terwijl het voor de mooiste afleveringen de lading lang niet dekt. De Kloof is literatuur-buiten-het-boek, maar niet bedoeld als ­luisterverhaal volgens het bekende recept ‘de een schrijft, de ander leest voor’. In een van de mooiste afleveringen, ‘Ritme’, geschreven en gespeeld door Georgina Verbaan, tilt de prachtige geluidscompositie je op en versterkt alles: emoties, fantasie en spanning in een steeds versnellend ritme. Wie is Cees met een C? Wat wil V. van hem? En krijgen ze op tijd contact? Hier is het geheel zoveel meer dan een gesproken tekst .

Een andere parel is het al genoemde Karakter van Marja Pruis, die het voor elkaar krijgt om in de twaalf minuten die elke aflevering duurt een heel portret van de hoofdpersoon in je hoofd te etsen. Pieter Waterdrinker is op dreef in ‘Klokken onder water’, waar het indringende optreden van Derek de Lint de ­Russische intrige stap voor stap ­ontvouwt.

Alfred Birney komt met ‘Hallucinair Ritueel’ nog het dichtst in de buurt van het ouderwetse luisterboek, terwijl Nina Polak met de moeder die haar zoons naam wil zuiveren, alle facetten van dit schrijven voor de oren lijkt te beheersen.

De schrijvers mochten het overkoepelende thema ‘De Kloof’ zo breed mogelijk opvatten. Dat voorkomt vormdwang en geeft de serie een caleidoscopisch karakter, al ligt het thema er bij een paar verhalen juist te dik op. De letterlijke loonkloof in Roos van Rijswijks ‘Barricade’ is aardig gevonden, maar boet door de vorm van een telkens ­mislukkende radio-uitzending aan spanning in.

De Kloof vraagt om een vervolg met nieuwe schrijvers. Wie door ­deze eerste serie gegrepen is, kan de pen pakken en meedoen aan de bijbehorende verhalenwedstrijd. Kloof jezelf in 750 woorden.

De Kloof is een samenwerking van AVROTROS, NTR, VPRO, NPO Radio 1, het Nederlands Letterenfonds, het NPO-Fonds en wordt geproduceerd door Kurtadocs. Luister hier naar alle afleveringen.

Lees hier meer over de beste podcasts uit binnen- en buitenland, voor u beluisterd en gerecenseerd door de redactie van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden