Review

Liedjes over liefde, kerk en de fles

Een merkwaardig aspect aan het optreden van de Hackensaw Boys was het scherpe contrast tussen twee tijdperken. De skatebroeken, moderne sneakers en modeaccessoires als een broekketting vloekten met de banjo en ukelele die werden bespeeld door hun eigenaars.

Maar met de ogen dicht waande je je in de Appalachen, de bergketen die loopt van Virginia tot Alabama, ergens begin jaren dertig. Tijd van armoede, werkloosheid en verdriet. Mensen zochten troost en steun in de kerk, de fles of de liefde.

Dit zestal uit Virginia speelde de liedjes uit die zo donkere periode voor het zuiden van Amerika. Razendsnel vingerwerk op ukelele en banjo eisten in Paradiso de hoofdrol op, terwijl de contrabas er een rauw pompend ritme onder zette, rudimentair bijgestaan door een wasbord en twee lepels die als percussie werden gebruikt. De zoete zangharmonieën en melodietjes die je kon meefluiten deden de rest. Het ontbrak nog aan blauwe overalls, wat balen hooi en een fles zelfgestookte moon shine om het plaatje compleet te maken.

Het feit dat een authentieke bluegrass-band als de Hackensaw Boys drie avonden achter elkaar in Paradiso speelt, toont wel aan dat deze voorloper van de country-muziek aan een gestage opmars bezig is. Na jarenlang overvleugeld te zijn geweest door de gladdere maar ook succesvollere Nashville-country (Kenny Rogers, Dolly Parton, Loretta Lynn) is traditionele bluegrass niet langer een angstvallig gedeeld geheim tussen fijnproevers.

De schatkist aan muziek die de Appalachen in zich herbergt en zich uitstrekt van bluegrass, folk en gospel tot gevangenisliederen en blues, is in recente jaren ontsloten door zangeressen als Alison Krauss en Gillian Welch. Maar ook het succes van de film 'O Brother, Where Art Thou' (een Homerus-bewerking die zich afspeelt in het Mississippi van 1932) en de bijbehorende soundtrack vol standards en traditionals heeft daar aan bijgedragen. Zelfs techno-muzikant Moby is behulpzaam geweest, gezien de talloze stukjes gesamplede 'mountain music' die op zijn platen opduiken.

De Hackensaw Boys kijken liever niet vooruit naar de toekomst van bluegrass, liever zien zij de heuvels waar ze vandaan komt en fantaseren ze over de tijd en ellende die haar voorbracht. De bluegrass zoals de Hackensaw Boys haar spelen is opzwepend en recht uit het hart. Voor eerlijke, hardwerkende mensen spelen ze simpele, opbeurende liedjes over de kerk, de fles en de liefde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden