Review

Les Trois Jours breken aan: live en op de plaat

Franse jazzmusici en improvisatoren concentreerden zich lange tijd vooral op hun eigen markt. Dat had minder met chauvinisme van doen dan met hun gebrekkige meertaligheid. En zeker niet met een vermeend gebrek aan talent. De laatste jaren verlaten steeds meer Franse musici de veilige grenzen van hun vaderland. Om toptalenten als (bas)klarinettist Louis Sclavis, tubaïst Michel Godard, bassist Henri Texier en gitarist Marc Ducret kan niemand heen. Een relatieve nieuwkomer, van wie we in ons land door toedoen van rietblazer Jorrit Dijkstra, al enkele malen hebben kunnen genieten, is de jonge pianist Benoit Delbecq.

Dijkstra maakt ook deel uit van de Benoit Delbecq Unit, die de komende dagen in Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht op het festival Les Trois Jours optreedt. De bezetting van het kwintet waarmee de pianist de cd PURSUIT (Songlines, SGL 1529-2; distributie Challenge) maakte, is vergelijkbaar met die van zijn Unit. In beide gevallen werkt hij met twee klarinetten, bas en drums. Op de cd zijn dat respectievelijk Francois Houle, Michael Moore, Jean-Jacques Avenel en Steve Arguelles; in de Unit zijn het Houle, Dijkstra, Micha Kool en Christophe Marguet.

Verschillen zijn er ook. Op de cd is Arguelles de enige die zijn drums uitbreidt met elektronica -al zou je door de wijze waarop Delbecq af en toe zijn piano à la Cage prepareert anders denken- in de Unit bespeelt de pianist ook een sampler en versterkt Dijkstra zijn spel op klarinet en altsax regelmatig met elektronica.

Op 'Pursuit' laat Delbecq horen als pianist, componist en bandleider tot de top te behoren. Zijn stukken klinken op het eerste gehoor tamelijk abstract, maar bevatten prachtige melodielijnen en thema's. Zijn spel is helder en sprankelend en in zijn solo's verliest hij nooit het overzicht. In Houle en Moore heeft hij twee zwaargewichten die zich op deze cd evenwel overwegend ondersteunend opstellen.

Francois Corneloup (alt- en baritonsaxofoon) speelde eerder in de groepen van de klarinettisten Sylvain Kassap en Louis Sclavis. Op Les Trois Jours treedt hij aan met zijn eigen trio. Zijn tweede trio-cd CADRAN LUNAIRE (Evidence EVCD2029; import) laat hem kennen als een flegmatieke en buitengewoon soepele blazer. Ook op de logge bariton is hij opvallend wendbaar. Bassist Claude Tchamitchian en drummer Eric Echampard delen Corneloups voorkeur voor spannende composities met naadloze overgangen naar intrigerende improvisaties.

Op Les Trois Jours speelt ook Vedaki, een voortzetting van de bekende groep Verski Da Koreshki. Vedaki is de ideale wereldmuziekformatie. De leden komen uit Rusland (Alexei Levin: accordeon, piano; Vladimir Volkov: bas), Senegal (vocalist Mola Sylla) en India (tablaspeler Sandip Bhattacharya). De laatste is op het festival verhinderd en wordt iedere avond vervangen door andere gastmusici.

Op de cd COMBI ZOR (Vedaki Records, VECD 99-111; informatie: vedaki@xs4all.nl) is Bhattacharya wel van de partij en levert op tablas en als vocalist essentiële bijdragen. Inhoudelijk laveert de muziek al improviserend tussen de koude steppen van Siberië, de droge, hete vlaktes in Afrika en de spirituele bezinning van het verre oosten. De mix lijkt vreemd, maar is opvallend organisch. In haar muziek toont Vedaki de wereld als een geheel, waarin het onzin is je slechts tot enkele zaken te beperken. Een beter pleidooi voor een multiculturele samenleving lijkt nauwelijks mogelijk.

De meeste groepen op Les Trois Jours treden op in Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Met uitzondering van de bands op de 'More Miles!!!'-avond, zaterdag uitsluitend in Groningen. Daar wordt een hommage geleverd aan de elektrische muziek van Miles Davis. Niet door die te kopiëren, maar door de visie daarop van andere musici centraal te stellen. Een van hen is de jonge Franse stertrompettist Erik Truffaz, die op zijn cd BENDING NEW Corners' (Blue Note 522123 2) zowel laat horen schatplichtig te zijn aan Miles, maar van daaruit wel degelijk zijn eigen weg inslaat met indrukwekkend eigentijdse fusion.

(Meer informatie over Les Trois Jours op www.grand-theatre.nl/troisjours)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden