De PodcastVerwondering

Lekker meanderen met een podcast over design

Een ontspannen gesprek dat soms een beetje té erg afdwaalt: zo zou je de afleveringen van podcast ‘Verwondering’ kunnen typeren.

Een podcast waar je beter van leert kijken. De leek scrollt er misschien gedachteloos overheen in het eindeloze aanbod aan podcasts: design- en kunstpodcast ‘Verwondering’. Maar zelfs degene die niets met ontwerpen en kunst heeft, zou ‘Verwondering’ moeten proberen. De podcast is gemaakt door Harald Dunnink van designbureau Momkai en journalist Ernst-Jan Pfauth. 

In de eerste afleveringen – die stammen uit 2018 maar nog zeker het beluisteren waard zijn – praten Dunnink en Pfauth enkel met elkaar. Dat creëert soms een ons-kent-onssfeertje: ‘Ik zit in de studio van Botte, hij heeft net koffie voor me gezet ...’ Wie? Maar goed, hoe erg is dat nou. Pfauth en Dunnink – die ook allebei aan de wieg stonden van journalistiek platform De Correspondent – praten heerlijk meanderend in relatief compacte afleveringen van zo’n 35 minuten over vragen als: hoe ontwerp je gastvrijheid? Wat maakt een logo tijdloos? Hoe beïnvloedt design ons gedrag? Vooral die laatste is voor wie nog wat afstand voelt tot design een prettige binnenkomer. 

Er gaat een wereld voor je open

Als Pfauth en Dunnink het over nudging hebben, de manier waarop design gedrag stuurt, gaat er een wereld voor je open. Dat de twee geschilderde voetjes aan de rechterzijde van een roltraptrede betekenen dat je daar stil mag staan terwijl er links telkens één voetje staat – een teken dat je mag/moet lopen – dat kun je zelf nog wel bedenken. Maar ook in de trein wordt gedrag gestuurd, bijvoorbeeld door het ontwerp van de glazen deuren in een dubbeldekker. Daardoor houdt de treinreiziger kennelijk sneller de deur open voor een ander. 

In het tweede seizoen zijn andere ontwerpers te gast en worden de afleveringen twee keer zo lang. Dunnink praat met regisseur Michiel ten Horn, die de eerste Nederlandse Netflix-original produceerde. Hoe ontwerp je het perfecte filmshot?  Hoe ontwerp je een scène? Wendelien Hebly van duurzaam tamponmerk Yoni vertelt over haar imposante carrière bij onder andere Tommy Hilfiger, en hoe die leidde tot de duurzame tampons van Yoni, die tegenwoordig in zowat elke drogist te vinden zijn. Hoe kwamen ze eigenlijk op die naam? En een spierwitte verpakking, past dat wel bij een superduurzaam en biologisch product? 

Een echte aanrader voor de moderne kunstleek is de aflevering met kunstenaar Sarah van Sonsbeeck. Zij maakte een glazen kubus en noemde het ‘One Cubic Meter of Silence’. Het was nog maar even tentoongesteld of vandalen hadden het al vernield met bakstenen. De glazen kubus was niet langer een smetteloos geheel; de wanden werden getekend door de barsten en scheuren. Daar kun je van balen, maar Van Sonsbeeck liet de bakstenen liggen en hernoemde het werk ‘One Cubic Meter of Broken Silence’. Zo heeft Van Sonsbeeck nog meer voorbeelden van hoe het publiek interactie heeft met haar kunst, bijvoorbeeld toen er over haar bronzen kunstwerk bij een hunebed heen werd geplast.

Op de bijbehorende website van Verwondering kun je meescrollen en kijken naar al het beeld waar de podcasters het over hebben. Geen overbodige luxe, want alleen praten over kunst en design is natuurlijk maar de helft van de ervaring. Dunnink lijkt in elke gast even geïnteresseerd en heeft een prettig rustige interviewstijl, het gesprek dwaalt makkelijk – soms iets te makkelijk – af. Wie voor een kort en krachtig verhaal komt is aan het verkeerde adres, deze podcast meandert heerlijk door het diverse en rijke landschap van de kunst. 

In De Serie wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden