Review

Le Besco open en weerloos voor camera

Een gezicht als een portret uit de Renaissance heeft de Franse actrice Isild Le Besco. Het paste perfect in het kostuumdrama 'Sade', haar eerste samenwerking met de Franse vrouwenregisseur Jacquot, vijf jaar terug; een film over Markies de Sade, waarin Le Besco een bijrol vervulde als de wulpse Emilie, een 18e eeuwse tiener zonder seksuele schroom.

Jann Ruyters

In Jacquots nieuwste film 'A tout de suite' is Isild Le Besco, wier moeder, zus en broertje ook acteren, even perfect als naamloos negentienjarig meisje in de vrije, blije jaren 70. Haar moeder is afwezig, vader is verstrooid, ze heeft een strenge zus maar gaat toch stiekem op stap met een wildere vriendin.

's Avonds danst ze in de disco op 'Mahagony' van Diana Ross ('do you know where you're go-hoing to?'). Als regisseur Jacquot zijn camera dicht op Le Besco's gesloten ogen laat rusten, ('once we were stànding still in time') vergeet je zowaar wat een zoet gekweel het is, en word je voor even in die oneindigheid van haar opgenomen.

Haar dorst naar alles brengt het meisje in de problemen als ze een impulsieve liefde opvat voor een donkere Parijzenaar, een Marokkaan, die van Jacquot ook geen naam en amper tekst krijgt. Ze neemt hem mee naar huis, noodt hem in bed, spijbelt van school.

Hij belt haar als een bankoverval uit de hand gelopen is. Er zijn doden gevallen, hij heeft hulp nodig. Ze gaat met hem en de andere overvaller mee op de vlucht, eerst naar Spanje, later naar Griekenland. Tot ze aan haar lot wordt overgelaten als de politie hen te dichtbij komt.

Jacquot baseerde zijn film op een waar gebeurd verhaal van een vrouw in een tv-talkshow. Hij filmde in zwart-wit en zijn film herinnert zo aan die andere wanhopige liefdesfilms tussen 'outlaws' en meisjes, zoals 'A bout de souffle' of 'Badlands'. 'Het was een mooi leven, ik weet alleen niet of het het echte leven was', reflecteert het meisje ergens in voice-over.

Dat je deze klassieke volwassenwording in 'A tout de suite' toch als nieuw ervaart ligt het meest aan Le Besco. De actrice maakte afgelopen Filmfestival Rotterdam indruk met haar regiedebuut 'Demi-Tarif' over vier kinderen zonder ouders in Parijs. De directheid en gevoeligheid van die film zie je terug in haar stijl als actrice.

Open en weerloos is ze voor de camera. In staat om van een oud bekend verhaal weer iets te maken dat over alle meisjes gaat.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden