FilmrecensieLara

‘Lara’ raakt je niet zoals je zou willen

Lara (Corinna Harfouch) woont een concert bij van haar zoon.

Lara
Regie: Jan-Ole Gerster
Met Corinna Harfouch en Tom Schilling
★★★☆☆ 

Aangenaam is de rust waarmee de Duitse regisseur Jan-Ole Gerster terugblikt op het leven van de Berlijnse Lara. Laag voor laag pelt hij haar karakter af, als in een detective. Waarom wil haar zoon geen contact met haar? En waarom reageert haar oude moeder zo vijandig?

Het is alsof Lara haar eigen psychologische studie arrangeert, want door op haar zestigste verjaardag naar buiten te gaan, en mensen te ontmoeten, leert ze van alles over zichzelf. Zo valt haar verjaardag toevallig samen met een pianorecital van haar zoon. En daar zit meteen ook de pijn. Gaandeweg wordt duidelijk dat Lara op hetzelfde conservatorium les had als haar zoon. Maar in plaats van pianiste werd ze gemeenteambtenaar.

Jan-Ole Gerster die acht jaar geleden fantastisch debuteerde met 'Oh Boy', een kleine ballade over een dolende twintiger in Berlijn (gespeeld door Tom Schilling die nu de zoon speelt), tekent met Lara opnieuw de Werdegang van een zoekende ziel. 

Net iets te statisch

Door Lara een dag en een nacht te volgen in herfstig Berlijn, in gesprek met voormalige collega's, een oude leraar, een buurman en niet te vergeten haar zoon, maak je een tocht door haar leven, naar het moment op het conservatorium waarop het verkeerd ging. 

Toch raakt dit verhaal over geknakte ambities niet zoals je zou willen, daarvoor is het net iets te statisch. Jammer, want Gerster heeft zich eerder bewezen als een nieuw Duits talent. Hopelijk duurt het niet nog eens acht jaar voordat hij een nieuwe zoektocht maakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden