FilmrecensieBombshell

Nicole Kidman als Gretchen Carlson in 'Bombshell'.Beeld rv

Bombshell
Regie: Jay Roach
Met Charlize Theron, Nicole Kidman, Margot Robbie en John Lithgow
★★★★☆

Goede timing. Net nu het proces ­tegen voormalig Hollywoodbaas Harvey Weinstein is begonnen, verschijnt er een grote Amerikaanse film in de bioscoop over seksuele ­intimidatie op de werkvloer.

‘Bombshell’ speelt zich vrijwel geheel af in het kantoorgebouw van Fox News, de conservatieve Amerikaanse televisiezender die voorzitter en CEO Roger Ailes in 2016 tot ontslag dwong. Dit nadat een twintigtal vrouwen het zwijgen over seksuele intimidatie hadden doorbroken. Dat was dus een jaar voordat The New York Times met het Weinstein-schandaal naar buiten kwam, en #MeToo een feit werd.

Anders dan je misschien zou verwachten, sturen de makers niet aan op een drama, maar op een vlotte komedie waarin de ene spitse oneliner na de andere wordt gedebiteerd. Fox-superster Megyn Kelly die met ‘The Kelly File’ haar eigen dagelijkse nieuwsshow heeft, is een soort gids die zich zo nu en dan rechtstreeks tot de kijker wendt: “I’m not a feminist, I’m a lawyer.” Ze paradeert door het gebouw waar de hectiek van de nieuwszender voelbaar is. Kelly, lekker arrogant ­gespeeld door Charlize Theron (met gezichtsprothese), maakt zich op voor het eerste tv-debat voor de presidentscampagne van 2016 en ­besluit Donald Trump te confronteren met zijn vrouwonvriendelijke uitlatingen.

In de lagere regionen treffen we de jonge, ambitieuze Kayla (gespeeld door Margot Robbie). Haar personage is fictief, een samenraapsel van meerdere vrouwen die in Ailes’ kamer schoorvoetend toegeven aan zijn wensen. De scène waarin ze haar jurk voor hem moet optrekken, is een van de aangrijpendste in de hele film. Het is het moment waarop alle kolder even tot bedaren komt en je precies ziet hoe dat werkt: seks en macht.

De derde vrouw in het spel is een andere ster, Gretchen Carlson, even puntig vertolkt door Nicole Kidman, die in haar show besluit de seksualisering van vrouwen aan te kaarten en ongeschminkt voor de camera verschijnt. Een geweldige verzetsdaad op de burelen van Fox News waar de meeste vrouwen blonde barbiepoppen zijn.

Zo wil Roger Ailes het hebben: korte rokken, hoge hakken, ingesnoerde tailles. In de kleedkamer achter de schermen zie je hoe de vrouwen zich in huidkleurige korsetten wurmen, als soldaten in een leger.

Charlize Theron als Megyn Kelly in 'Bombshell'. Theron is voor deze rol genomineerd voor een Oscar voor beste actrice. Beeld AP

Carlson, die ontslag krijgt, is uiteindelijk degene die de boel aan het rollen brengt. Ze spant een rechtszaak wegens seksuele intimidatie aan, inspireert andere vrouwen om de stilte te doorbreken en binnen zestien dagen is het gedaan met de grote baas die zich jarenlang onaantastbaar had gewaand. Carlsons grote troef is overigens dat ze een jaar lang alle gesprekken met Ailes opnam, wat je gezien het vaak ontbrekende bewijs in dit soort zaken best een leermoment zou kunnen noemen.

Dat de film ook dubbel voelt, komt door die mengeling van drama en komedie. Het gelach schuurt af en toe. Je ziet het terug in de Oscarnominaties: Theron gaat op voor beste actrice, Robbie voor beste bijrolactrice. Regie en scenario doen niet mee.