Opinie

La Bloemen: 'een femme fatale of een spontane gekke meid'

HOOFDDORP - In 'Kameleon', het titellied van haar nieuwe cd en van de daarop gebaseerde theatertour, vergelijkt Karin Bloemen zich met die 'geschubde' hagedis, wiens kleur naarmate zijn omgeving anders is'. Ook zij kent immers vele gedaantes. Die zijn me niet alle even lief.

Vorig seizoen trad Karin Bloemen op met alleen haar toenmalige pianist Ronald Kool en toen zong ze overwegend literaire cabaretnummers en breekbare popballads. Door zijn sobere eenvoud was dat een schitterend programma. Ik omschreef het in deze krant zelfs als een belangrijke stap in haar theatercarrière. Het repertoire van onze beste tekstschrijvers kan in mijn ogen niet beter gediend worden dan met de uitvoering door zo'n goede zangeres; anderzijds mocht de cabaretière-comédienne er trots op zijn dat liedauteurs als Jan Boerstoel en Ted van Lieshout voor haar wilden schrijven.

Alle loftuitingen ten spijt, liet Karin Bloemen weten dat zij die voorstellingenserie beschouwde als een tussendoortje: in haar ogen gaat er voor een zangeres toch niets boven een tour met een grote popband.

Sinds de afgelopen week, toen haar nieuwe theatertour in première ging in de Hoofddorpse Schouwburg De Meerse, gaat die gekoesterde wens weer in vervulling. Nadat ze enige tijd niet optrad omdat ze een dochter kreeg, treedt ze nu drie maanden achtereen op met haar vernieuwde 'La Bloemen Band', bestaande uit zes musici en drie backing vocals. De basis voor deze show vormt haar splinternieuwe cd. Het is de eerste studio-registratie in haar 15-jarige zangcarrière, want de vorige cd's waren alle live-opnamen van haar theatershows.

Kameleon

De intrigerende rode draad die de nummers op de cd aan elkaar schakelt - een vrouw in de emotionele beleving van ingrijpende gebeurtenissen in verschillende fasen van haar leven, vanaf de behoefte je in liefde te binden aan een ander en via het krijgen van je eerste kind tot aan de dood van een ouder - wordt in de theatertour niet nagevolgd. Toch doet ze ook daarin de naam 'Kameleon' eer aan. Zowel op de cd als in dit programma 'kleurt' ze zich de ene keer als zangeres in de stijl van Jenny Arean en Jasperina de Jong door middel van sterke literaire liederen van Jan Boerstoel, op muziek van Bloemens echtgenoot Marnix Busstra. In andere nummers, zoals spetterende popsongs en ingetogen ballads, doet zij, meer dan welke Nederlandse zangeres ook, opnieuw denken aan haar buitenlandse voorbeelden: Barbara Streisand en Bette Midler. Dat zijn de gedaantes die we van haar kennen.

Maar helaas vertolkt zij ook tekstueel en muzikaal zwakke nummers, waarmee zij voor het eerst aansluiting zoekt en vindt bij Ruth Jacott en Marco Borsato. Daarvoor deed ze dan ook een beroep op Han Kooreneef en Leo Driessen: de zwaar overschatte liedauteurs van Borsato, Jacott en tal van andere performers. Voor andere liedjes schreef Karin Bloemen soms zelf de tekst. Op deze, tot nog toe onbekende kant van haar past het predikaat 'niet onverdienstelijk'.

Zelfs met mindere nummers valt er natuurlijk genoeg te genieten. Net zoals voor haar eerdere theatershows formeerde muzikaal leider Marnix Busstra voor de La Bloemen Band louter uitstekende musici. En als altijd is er veel werk gemaakt van de vormgeving (onder leiding van Jan en Lenn Aarntzen). En natuurlijk kan Bloemen het niet nalaten haar komische kant te excelleren. Dat gebeurt op overtuigende wijze met enkele typeringen die ze ook neerzette in dat sobere soloprogramma met pianist. Randy Newmans 'Guilty' zingt ze als dronkelap; Gershwins 'Summertime' als jazz-zangeres op haar retour. Maar haar gesproken teksten en conferences (veelal op tekst van voormalig cabaretier Hans Riemens) zijn stuk voor stuk van zoveel mindere kwaliteit, dat je je afvraagt waarom dit theatertalent daarmee genoegen neemt. Misschien toch dat kameleon-karakter waarover ze zingt: 'Kameleon, wat is veranderlijker dan identiteit. Een femme fatale of een spontane gekke meid. Ik kan uit honderden persoonlijkheden kiezen. . .'?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden