Opinie

Kunstenaars haken aan in een polonaise van perversie

Anita Twaalfhoven

’Lust & Vraatzucht’, reizend theaterfestival van Het Syndicaat. Te zien op 26 en 27 okt. in Gouda, 2 en 3 nov. in Arnhem, 8 en 9 nov. in Zwolle, 13 t/m 15 nov. in Rotterdam, 20, 25 en 28 t/m 30 nov in Amsterdam, 23 en 24 nov. in Maastricht, 26 en 27 nov. in Groningen. Info: 020-6168744 of www.hetsyndicaat.com

In de zaal zitten een man en een vrouw ver van elkaar vandaan. Het publiek zit op het podium en kijkt omhoog naar de twee personages.

De publieksopstelling voor de eenakter ’Lunch’ van Steven Berkhof is een mooie vondst van regisseur Daniëlle Wagenaar. Zo is het net alsof de personages elkaar tijdens de lunchpauze in een lege bioscoopzaal of theaterzaal ontmoeten. Daar ontspint zich een bizarre dialoog vol verbaal en fysiek geweld: „En wat kan jij dan wel oversekst bord pap, brokkend opdiepend uit je gaargekookte hap.” Ze willen elkaar als het ware opvreten maar spugen elkaar net zo graag weer uit.

Lust & Vraatzucht is een theaterfestival van Het Syndicaat over grenzeloos verlangen. Naast ’Lunch’ van Steven Berkhof, de scenarioschrijver van films als Octopussy en Rambo, regisseerde Wagenaar voor dit minifestival drie teksten van jonge toneelschrijvers. ’Lola Lola’ van Jibbe Willems, ’Warm’ van Anouk Smit en ’Sekreet’ van Hikkelien van den Herik.

In ’Warm’ stijgt de hitte al snel naar een kookpunt. Een familie is op vakantie, maar zit in een schrijnend spanningsveld. Een jong meisje snakt naar een leven als volwassen vrouw, terwijl haar moeder zich door een vroege menopauze worstelt.

In de ander teksten zijn het vooral de dialogen die bruisen en broeien van verlangen. Zo is ’Lola Lola’ een haast Shakesperiaanse tekst met archetypische personages en bloemrijk taalgebruik op rijm. Een hoerenmadam, een jager, een charmeur en een huppelkutje dartelen over het podium en strooien met seksuele fantasieën in sprekende symboliek. Maar de acteurs spreken in zó’n razendsnel tempo dat het je als publiek soms het ene oor in en het andere oor weer uit gaat. Dat geldt nog sterker voor de monoloog ’Sekreet’, waarin één acteur de belevingswereld van vier personages vertolkt.

Het sekreet is een moeder en haar zoon vertelt haar de waarheid, terwijl twee andere vrouwen zijn aandacht opeisen. Het is een tekst vol fantasierijke jeugdherinneringen. Maar het is net alsof de regisseur de acteur de opdracht heeft gegeven om zo snel mogelijk te spreken. Meer rust en ruimte zou de eenakters meer zeggingskracht geven.

De jonge schrijvers zijn ontdekt tijdens de jaarlijkse Schrijversdagen van Het Syndicaat. Ze laten alle drie een zeer eigen geluid horen en lijken dan ook een aanwinst voor het jongerentheater. De komende maanden trekt het festival door het land en op elke plek haken weer andere kunstenaars aan in ’een polonaise van perversie’. Aan het slot komt de tournee in Amsterdam tot een hoogtepunt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden