Wat moeten we zien in...

Kunstenaar Gijs Assmann stuurde negen jaar elke dag een liefdescollage

Een van de liefdescollages die Gijs Assmann voor H. maakte. Beeld Gijs Assmann

Elke week kiest Trouw uit een museum de blikvanger die we niet mogen missen. Vandaag: Duizend liefdesbetuigingen in het Stedelijk Museum Schiedam.

 In 2009 vond kunstenaar Gijs Assmann (1966) zijn grote liefde. Hij was 42, zij 49. “Ik ben verleid door het woord”, legt hij uit. “We kenden elkaar al ruim tien jaar, maar raakten per mail in een correspondentie verzeild die intens, hecht, dagelijks en betoverend werd.” 

Ze besloten niet te gaan samenwonen, omdat ze allebei kinderen hebben uit eerdere relaties die niet om deze nieuwe gezinssamenstelling hadden gevraagd. Vanaf dat moment stuurde Assmann zijn geliefde H. elke dag dat ze niet samen waren, ‘als compensatie’ een liefdescollage: een A4’tje met een geknipte en geplakte afbeelding op de ene kant en de andere kant beschreven. “Om haar steeds opnieuw in andere beelden en bewoordingen te vertellen dat ik van haar hou en waarom.”

Allerlei plaatjes knipt hij uit, een bootje, een roze hart, een blote voet of rennende hond, soms ook met hun portretjes erin geplakt. Ook voegt hij gedroogde bloemen toe, een paar knopen of restjes wol. Al die jaren is hij daarmee doorgegaan zodat H. inmiddels zo’n tweeduizend liefdesbetuigingen in de bus kreeg – ‘de post vaart er wel bij’. 

Bovenkamer

De helft daarvan – voor alle liefdespost was geen plek – hangt nu in chronologische volgorde in de zolderruimte van het Stedelijk Museum Schiedam. Een toepasselijke plek, vindt Assmann, omdat de collages ook een inkijkje geven in zijn bovenkamer. 

Voor zijn liefdescollages laat hij zich inspireren door kunsthistorische, erotische en religieuze afbeeldingen, zoals Adam en Eva in de Hof van Eden, en de Japanse kunstenaar On Kawara, die ruim tweeduizend schilderijen maakte met enkel de datum van de dag. Het heeft iets obsessiefs, erkent Assmann, dit ritueel dat het midden houdt tussen devotie en de bezwering van zijn angst ‘niet gezien te worden’.

Barok

Nee, de sleet zit er nog steeds niet in, al zijn de collages wel minder barok geworden. Haar wordt het wel­ eens te veel. Toen hij op een dag geïrriteerd opmerkte dat ze een envelop nog niet had geopend, verzuchtte ze: “Je moet eens weten hoe intens het is om elke dag de collages met tekst zorgvuldig te lezen en te begrijpen.”

En wat vindt H. ervan dat hun liefdesleven nu op straat ligt? Ze heeft er moeite mee, zegt Assmann, maar begrijpt dat dit een doorlopend kunstwerk is en dat je kunst moet delen. Op één voorwaarde: museumbezoekers zien alleen de collages en niet de beschreven achterkanten.

‘Gijs Assman voor H.’ is t/m 3 februari te zien in Stedelijk Museum Schiedam.

In 'Wat moeten we zien in...' beschrijft Trouw elke week een kunstwerk of museum dat u niet mag missen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden