Wat moeten we zien inNijmegen

Kunstenaar Anne Wenzel verminkt haar eigen beelden

‘I am my own prophet’ van Anne WenzelBeeld Anders Sune Berg

Elke week kiest Trouw uit een museum de blikvanger die we niet mogen missen. Vandaag: beschadigde vrouwenbustes.

Op de trap in Museum Het Valkhof in Nijmegen staat een rijtje oude en verweerde borstbeelden. Er liggen ook brokstukken van sokkels. Zoiets kun je verwachten in een museum met een collectie die vijfduizend jaar geschiedenis omvat, waaronder een grote verzameling eeuwenoude beelden. Maar als je dichterbij komt lijkt het erop alsof vandalen hebben huisgehouden.

De bustes, allemaal van vrouwen, hebben niet te lijden gehad van de tand des tijds, maar zijn opzettelijk flink toegetakeld. Sommige van de gezichten zijn bekrast en ingekerfd met een scherp voorwerp. Ook zijn de beelden, evenals de trap en de muren, met verf beklad en provocerende teksten. Wie doet zoiets?  

Het is de kunstenaar die haar eigen sculpturen zo heeft verminkt. Anne Wenzel (Schüttorf, Duitsland, 1972) ging de klassieke schoonheden te lijf met onder meer een beitel. Met een verfspuit bekladde ze de bustes met teksten als ‘Fuck The Dictator’, ‘Resist’ en ‘Don’t Fear Freedom’. ‘Under Construction’ bedacht ze als titel voor deze installatie van in totaal zes vrouwenbustes.

Feminisme is – naast oorlog – een belangrijk thema in het werk van Wenzel, die voornamelijk keramieken beelden en installaties maakt. Met de titel wil ze duidelijk maken dat er nog veel werk aan de winkel is als het gaat om de strijd van vrouwen die hun rechten opeisen.  

Zomaar een lief, vrolijk of idyllisch beeld komt er nooit uit haar handen. Zelf zegt Wenzel dat ze schoonheid en onschuld ‘argwaant’. Hoe mooi en goed de wereld er ook kan uitzien, er is een altijd een keerzijde, vertelde ze ooit in een interview in Trouw. Niets is in haar ogen honderd procent ‘goed’. “Er is altijd een donkere kant, die uiteindelijk weer ruimte vrijmaakt voor een nieuw begin.” 

In haar beelden zien we vaak de dunne scheidslijn tussen opbouw en afbraak. Ze laveren tussen schoonheid en verval, tussen lieflijkheid en horror. Zelfs als ze bloemen boetseert, staan die op het punt van verleppen. Dat dubbele zit ook in deze vrouwenbustes: ze zijn prachtig geboetseerd met een bijna opaal­achtige huid, maar wel met diepe kerven erin. Hoe zwaar gehavend en gekwetst ze ook zijn, bij elkaar stralen ze eenheid en kracht uit. Je kunt er zomaar een ode in zien aan de vrouw die haar mannetje staat en zich niet opzij laat duwen.

Under Construction, Anne Wenzel, te zien van 23 januari t/m 21 juni in Museum Het Valkhof in Nijmegen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden