Review

KUNSTBOEK

Giep Hagoort, Cultureel ondernemerschap, een inleiding in kunstmanagement, uitg. Phaedon, Culemborg 1992, 200 blz.

Giep Hagoort, in leven beleidsmedewerker, respectievelijk bestuurder en adviseur en opleider, is nu directeur geworden van een Centrum van Kunst en Media Management annex trainer van 'internationale trajecten' zoals daar zijn in Berlijn, Kiew en Zagreb. De achterflap vermeldt dat hij 'het wel en wee van culturele organisaties van nabij meegemaakt' heeft.

Hagoort geeft aan zijn centrum colleges en dank zij de tekstverwerker, de uitgever en de binder zijn zijn dictaten nu gelumpbackt een tweede leven beschoren.

Afstemmingsverantwoordelijkheid, outputsturing, insluiping, management van de dijkbewaking: jargon en beeldspraak struikelen over elkaar heen. Een afsprakenlijst heet een 'to dolijstje' en dat is maar een voorbeeld van onnodig Engels, maar 'Sun & Fun'-bewaking en de 'CreaFlexiStand' maken nog sterker het boekje tot flut. Veel vulling ten slotte bestaat uit uitlegjes (een stichting heeft een bestuur, een vereniging een ledenvergadering) en sjema's (onder een directie staan hoofden boven secties - kader, lijn, hup: halve bladzijde).

Wie het boekje aan eigen onderzoek wil onderwerpen, schrijve de Hogeschool Midden Nederland, postbus 387, 4100 AJ Culemborg, alwaar hoofdredacteur Geluk van een hele reeks boekjes zetelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden